Prawie w każdym sporcie pogoda gra pierwsze skrzypce. Jej kaprysy jednym zawodnikom mogą pomóc, a innym zaszkodzić. Ile to razy zdarzyło się, że deszcz, śnieg czy wiatr bombardowały wydarzenia sportowe na oczach milionów widzów?
Zawirowania aury dają się we znaki także kierowcom rajdowym, którzy w olbrzymim skupieniu pokonują szutrowe, zabłocone drogi, często w skrajnych warunkach. Redakcja TwojaPogoda.pl zapytała Mikołaja „Miko” Marczyka, który został najmłodszym w historii Rajdowym Mistrzem Polski, jaki wpływ na jego jazdę i sukcesy ma pogoda.
Jaka pogoda jest najlepsza, a jaka najgorsza podczas rajdu?
Miko Marczyk: Pogoda podczas rajdu bywa mniej lub bardziej wymagająca. Nie można jednak powiedzieć, że jest najlepsza bądź najgorsza dla rywalizujących zawodników. Niektórzy lubią jazdę w deszczu i we mgle, gdy jest ślisko i mało widać. Inni mają przewagę na suchych i przyczepnych asfaltach. Z pewnością dla kibiców dobrze jest, gdy nie pada.
Czy warunki atmosferyczne mogą pomóc wygrać lub przegrać?
Miko Marczyk: Wyjeżdżając na rajdową pętle składającą się z kilku odcinków specjalnych możemy zabrać ze sobą tylko 2 koła zapasowe. Razem z tymi na aucie mamy do dyspozycji 6 opon. Pogoda często się zmienia i to, jaką strategię obierzemy, może przyczynić się do naszego zwycięstwa np. gdy spadnie deszcz, a my będziemy mieli deszczowe opony.
Sportowcy w starciu z pogodą nie mają żadnych szans. Zobacz, jak aura niszczy im karierę
Często minuty decydują o tym czy zdążymy przejechać odcinek przed opadem czy już po. Odcinki specjalne mają nawet do 50 kilometrów, co powoduje, że pogoda zmienia się w trakcie wielokrotnie.
Czy pogoda kiedykolwiek pokrzyżowała Tobie plany związane z wyścigiem?
Miko Marczyk: Zdarzało mi się nie trafić z właściwym doborem opon i ustawień zawieszenia. Jednak w rajdach samochodowych staramy się być gotowi na wszystko. Pamiętam marcowe testy w północnej części Portugalii. Mgła w górach była tak gęsta, że widoczność ograniczała się do maksymalnie 10 metrów. To nie był udany dzień.
Które tegoroczne wyścigi mogą być najtrudniejsze dla Ciebie z powodu warunków atmosferycznych?
Miko Marczyk: Według mnie najtrudniejszym wyzwaniem sezonu będzie Rali Ceredigion w Wielkiej Brytanii, a konkretniej w Walii. Zaskoczeniem jest to, że będzie to rajd asfaltowy. Walia słynie przede wszystkim z szutrowych tras, które gościły wcześniej mistrzostwa świata. Warunki zawsze są tam trudne, często pada deszcz, wieje wiatr i jest zimno.
Podobnie na Wyspach Kanaryjskich. Pomimo, że kojarzą się z dobrą pogodą, to w środku wyspy Gran Canaria warunki mogą się diametralnie zmieniać.
O tym, jak pogoda będzie bezpośrednio wpływać na kierowców i ich pilotów na trasach rajdów, będziemy mogli się przekonać na własne oczy śledząc kolejne wyścigi Mistrzostw Europy. Kierowca rajdowy Miko Marczyk i jego pilot Szymon Gospodarczyk, poinformowali właśnie o swoich planach na sezon 2024.
Załoga ORLEN Team wystartuje w pełnym sezonie Rajdowych Mistrzostw Europy ERC oraz w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata w klasie WRC 2. Marczyk podkreśla, że zebrane w poprzednich latach doświadczenie pozwoli teraz na walkę o najwyższe cele.
Razem z ogłoszeniem planów na sezon załoga zaprezentowała również nowe oklejenie swojej Skody Fabii RS Rally2. Kibice z całą pewnością dostrzegą tutaj bardzo duże zmiany. Dominuje czerwień oraz granat, a całe malowanie prezentuje się bardzo agresywnie i dynamicznie.
Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy ERC:
12.04-14.04 - 5. Rajd Węgier, Veszprem
02.05-04.05 - 48. Rajd Wysp Kanaryjskich, Las Palmas
13.06-15.06 - 2. Rajd Skandynawii, Karlstad
05.07-07.07 - 14. Rajd Estonii, Tartu
26.07-28.07 - 12. Rajd Rzymu, Fiuggi
16.08-18.08 - 53. Rajd Barum, Zlin
30.08-01.09 - 4. Rali Ceredigion, Aberystwyth, Walia
11.10-13.10 - 8. Rajd Śląska, Katowice
Starty dodatkowe:
27.06-30.06 - 80. ORLEN Rajd Polski, Mikołajki (WRC)
17.10-20.10 - 2. Rajd Europy Centralnej, Karpfham, Niemcy (WRC)
Grudzień - Rajd Barbórka, Warszawa
Źródło: TwojaPogoda.pl