Erupcja wielu wulkanów na Antarktydzie może roztopić czapę lodową i wywołać globalny potop

Naukowcy odkryli pod lodami Antarktydy wiele nowych wulkanów. Jeśli doszłoby do ich erupcji, to roztopienie się grubej na kilka kilometrów czapy lodowej mogłoby spowodować nowy globalny potop.

Fot. Pixabay.

Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu w Szkocji, dokonali bardzo niepokojącego odkrycia. Przeczesując za pomocą obrazów satelitarnych, lotniczych i lidarowych to, co znajduje się pod grubą na kilka kilometrów czapą lodową Antarktydy, wykryli 91 dotąd nieznanych wulkanów.

Wszystkie one znajdowały się w samej tylko zachodniej części kontynentu, na dnie morza pod Lodowcem Szelfowym Rossa. To najprawdopodobniej najbardziej usiany wulkanami zakątek naszej planety. I to właśnie najbardziej martwi naukowców.

To, czym to może grozić, mogliśmy przekonać się w maju, gdy wybrzeża Antarktydy zadrżały aż 85 tysięcy razy z powodu przebudzenia się podmorskiego wulkanu w Cieśninie Bransfield, czyli wąskim przesmyku między Szetlandami Południowymi a północno-zachodnim cyplem Antarktydy.

Lodowiec Thwaites na Antarktydzie. Fot. NASA.

Mimo, że do erupcji jeszcze nie doszło, to jednak bardzo podobny los może spotkać także setki innych wulkanów, o których aktywności nic nie wiemy. Erupcje niektórych z nich mogą mieć miejsce w tej chwili.

Potwierdzałoby to bardzo dziwne zachowanie lodowca Thwaites, który określany jest przez naukowców jako najniebezpieczniejszy na świecie, ponieważ zaczyna się rozpadać. U jego podstawy woda morska jest o 2 stopnie cieplejsza od tej zwykle notowanej w tej części Antarktydy.

Wodę może podgrzewać wulkaniczna magma płynąca ku powierzchni. Naukowcy ostrzegają, że jeśli lodowiec się roztopi, a proces ten postępuje błyskawicznie, to może się skończyć podniesieniem się poziomu oceanów i zalaniem niżej położonych obszarów w wielu krajach, również w Polsce... Dowiedz się więcej

Erupcje całej sieci wulkanów pod Lodowcem Szelfowym Rossa mogą sprawić, że poziom oceanów podniesie się nawet o kilka metrów, co w najgorszym scenariuszu może oznaczać nowy globalny potop. Badacze są zdania, że to erupcje wulkanów stanowią obecnie najpoważniejsze zagrożenie dla ludzkości, większe niż trzęsienia ziemi, tsunami, zmiany klimatyczne czy nawet uderzenia planetoid.

Źródło: TwojaPogoda.pl / Science.