Odkryto planetę z wymarzoną pogodą. Niebo jest tam zawsze wolne od chmur. Jednak jest jedno „ale”

Większość z nas marzy o tym, aby niebo nad Polską przez większość dni w roku było bezchmurne. Niestety, to niemożliwe. Jednak gdzieś w głębi kosmosu naukowcy znaleźli planetę, na której panuje właśnie taka pogoda.

Artystyczna wizja egzoplanety WASP-96b. Fot. NASA.

Prawie tysiąc lat świetlnych od Ziemi, w konstelacji Feniksa, naukowcy z pomocą Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) w Chile odkryli planetę pozasłoneczną, która ich zaskoczyła. Jest to bowiem pierwsza zbadana egzoplaneta typu „gorący Saturn”, w atmosferze której nie ma chmur.

Planeta, którą nazwano kryptonimem WASP-96b, jest podobna pod względem masy do Saturna, ale jej rozmiary są o około 20 procent większe od Jowisza. Naukowcy bardzo dokładnie przebadali ją w momencie, gdy przechodziła przed tarczą swojej macierzystej gwiazdy.

Udało się ustalić skład chemiczny jej atmosfery i wtedy okazało się, że widoczne jest pełne widmo sodu, a to oznacza dla badaczy tylko jedno, a mianowicie, że planeta jest całkowicie pozbawiona chmur. Badając ponad 20 wcześniej odkrytych planet pozasłonecznych widmo w ich atmosferach albo w ogóle nie było widoczne, albo też tylko niewielka jego część, co wskazywało, że planety te były pełne oparów.

Odkrycie bezchmurnej egzoplanety to prawdziwy przełom w badaniu planet, które znajdują się w obcych układach planetarnych. Jest ona bowiem podobna do planet z naszego Układu Słonecznego. Obecność chmur pełni bardzo istotną rolę w zdolności atmosfery do pochłaniania lub odbijania promieniowania świetlnego, co ma wpływ na temperaturę planety. I tutaj pojawia się właśnie jedno „ale”.

Niestety, tych, którym marzy się mieszkanie na bezchmurnej planecie, musimy zmartwić, ponieważ temperatura dochodzi tam do 1200 stopni, a więc nie byliby w stanie przetrwać ani sekundy. To tak, jakby wskoczyć do morza lawy wulkanicznej.

Najprawdopodobniej nigdy nie będziemy mogli na własne oczy zobaczyć tej niezwykłej planety, ponieważ przy dzisiejszym stanie techniki musielibyśmy na nią lecieć tysiące lat. Nawet podróż z prędkością światła trwałaby przeszło 900 lat.

Naukowcom pozostaje badanie jej w sposób zdalny za pomocą olbrzymich teleskopów kosmicznych. Zamierzają określić ile w atmosferze WASP-96b znajduje się wody, tlenku węgla i dwutlenku węgla, najpierw dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble\\\\\'a, a później, po 2020 roku, także Kosmicznemu Teleskopowi Jamesa Webba.

Źródło: TwojaPogoda.pl / Uniwersytet w Exeter.