22 lutego 2017, 19:43

NASA: Odkryliśmy planety, na których może istnieć życie!

Astronomowie z NASA ogłosili właśnie, że z pomocą Kosmicznego Obserwatorium Spitzera udało im się odkryć aż siedem skalistych obiektów w układzie czerwonego karła TRAPPIST-1, na których może istnieć życie! Co już wiemy o tych ekscytujących egzoplanetach?

Artystyczna wizja jednej z siedmiu egzoplanet, która krąży wokół czerwonego karła Fot. NASA.

Pierwsze informacje o istnieniu trzech egzoplanet krążących wokół słabego czerwonego karła w układzie TRAPPIST-1 pojawiły się w maju ubiegłego roku. Dopiero jednak dalsze badania poczynione m.in. przez Kosmiczny Teleskop Spitzera wykazały, że w tym układzie krąży więcej planet.

Aktualnie znamy ich aż siedem, z czego kilka znajduje się w ekosferze gwiazdy, co oznacza, że mogą tam panować warunki odpowiednie do egzystencji życia. Według zebranych danych, tylko dwie planety mają masę większą od Ziemi. Cały układ znajduje się 40 lat świetlnych od naszej planety w konstelacji Wodnika.

Artystyczna wizja czerwonego karła wokół którego krąży 7 egzoplanet. Fot. NASA / JPL-Caltech.

Przypomnijmy, że to już kolejne w ostatnim czasie wielkie odkrycie egzoplanet, na których może istnieć życie. Pół roku temu bowiem głośno zrobiło się o oddalonej od nas o ok. 5 lat świetlnych egzoplanecie Proxima B, która krąży wokół jednej z najbliższych nam gwiazd, a mianowicie Proxima Centauri... Dowiedz się więcej

Tymczasem wszystkie egzoplanety w układzie TRAPPIST-1 krążą bardzo blisko swej gwiazdy. Najbliższa z nich (TRAPPIST-1b) krąży zaledwie ok. 1,65 milionów kilometrów od gwiazdy (Ziemia krąży ok. 150 milionów kilometrów) z czasem obiegu około 36 godzin.

Najdalszą jest TRAPPIST-1h, która krąży w odległości około 9 milionów kilometrów z czasem obiegu około 20 dni. Jest to porównywalne z odległościami, w jakich krążą największe księżyce wokół Jowisza.

Naukowcy zaangażowani w badania tych obiektów zaznaczają, że jedynie TRAPPIST-1c i TRAPPIST-1g są masywniejsze od Ziemi, a ich szacowane masy wynoszą ok. 1,38 i 1,34 masy Ziemi. To oznacza, że są to obiekty skaliste, czyli tak, jakie poszukujemy, gdyż właśnie na nich może egzystować życie.

Czas obiegu planet wokół swojej gwiazdy. Fot. NASA / JPL-Caltech

Wszystkie pozostałe obiekty są lżejsze od Ziemi, a szacowany zakres ich mas to od ok. połowy masy Wenus (ok. 0,41 masy Ziemi) do około 0,68 masy naszej planety. Astronomów najbardziej interesuje TRAPPIST-1e, TRAPPIST-1f i TRAPPIST-1g, gdyż są to nie tylko skaliste obiekty, ale również mogą posiadać podobną do Ziemi atmosferę, dzięki której może funkcjonować tam życie.

Dane na temat planet TRAPPIST-1. Fot. NASA / JPL-Caltech

Naukowcy zamierzają kontynuować swoje badania dotyczące ich obserwacji i zbierania cennych informacji na temat każdego z tych fascynujących światów. W ten sposób będziemy mogli lepiej ocenić, na którym z panują najlepsze warunki do powstania i rozwoju podobnych do nam znanych form życia.

Źródło: GeekWeek.pl

Historia meteorologii od Talesa z Miletu aż po superkomputer

Obchodzony dzisiaj Światowy Dzień Meteorologii to wyśmienity moment, aby przyjrzeć się temu, jak wyglądało przewidywanie pogody lata temu i co się od tamtego czasu zmieniło. Przy okazji powspominamy największe telewizyjne ikony polskiej prognozy pogody.

30 lat czekaliśmy na zupełnie nowy, cyfrowy Atlas Chmur

Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO) opublikowała nowy Międzynarodowy Atlas Chmur. Na jego łamach znaleźć możemy chmury, które dotąd nie zostały sklasyfikowane. Po raz pierwszy wszystkie chmury zobaczymy także na filmach oraz w trójwymiarze.

thumbnail

Wiosny są coraz krótsze. Jaka jest tego przyczyna?

Wiosna i lato należą do najbardziej lubianych przez nas pór roku. O tyle, o ile lato jest zdecydowanie najdłuższą porą roku i wciąż przybywa mu dni, to wiosna stale się kurczy. Dlaczego tak się dzieje? Rozwiązaniem tej zagadki są zjawiska astronomiczne.

thumbnail

Polska wysycha. "Wkrótce będziemy walczyć o wodę"

22 marca 2017, 08:38

Aż 70 procent powierzchni naszej planety stanowi woda, ale tylko 3 procent jej zasobów nadaje się do picia. Z tego powodu 663 miliony ludzi nie mają stałego dostępu do wody pitnej. W Światowym Dniu Wody statystyki potrafią przerazić. Jak je zmienić?