22 lutego 2017, 19:43

NASA: Odkryliśmy planety, na których może istnieć życie!

Astronomowie z NASA ogłosili właśnie, że z pomocą Kosmicznego Obserwatorium Spitzera udało im się odkryć aż siedem skalistych obiektów w układzie czerwonego karła TRAPPIST-1, na których może istnieć życie! Co już wiemy o tych ekscytujących egzoplanetach?

Artystyczna wizja jednej z siedmiu egzoplanet, która krąży wokół czerwonego karła Fot. NASA.

Pierwsze informacje o istnieniu trzech egzoplanet krążących wokół słabego czerwonego karła w układzie TRAPPIST-1 pojawiły się w maju ubiegłego roku. Dopiero jednak dalsze badania poczynione m.in. przez Kosmiczny Teleskop Spitzera wykazały, że w tym układzie krąży więcej planet.

Aktualnie znamy ich aż siedem, z czego kilka znajduje się w ekosferze gwiazdy, co oznacza, że mogą tam panować warunki odpowiednie do egzystencji życia. Według zebranych danych, tylko dwie planety mają masę większą od Ziemi. Cały układ znajduje się 40 lat świetlnych od naszej planety w konstelacji Wodnika.

Artystyczna wizja czerwonego karła wokół którego krąży 7 egzoplanet. Fot. NASA / JPL-Caltech.

Przypomnijmy, że to już kolejne w ostatnim czasie wielkie odkrycie egzoplanet, na których może istnieć życie. Pół roku temu bowiem głośno zrobiło się o oddalonej od nas o ok. 5 lat świetlnych egzoplanecie Proxima B, która krąży wokół jednej z najbliższych nam gwiazd, a mianowicie Proxima Centauri... Dowiedz się więcej

Tymczasem wszystkie egzoplanety w układzie TRAPPIST-1 krążą bardzo blisko swej gwiazdy. Najbliższa z nich (TRAPPIST-1b) krąży zaledwie ok. 1,65 milionów kilometrów od gwiazdy (Ziemia krąży ok. 150 milionów kilometrów) z czasem obiegu około 36 godzin.

Najdalszą jest TRAPPIST-1h, która krąży w odległości około 9 milionów kilometrów z czasem obiegu około 20 dni. Jest to porównywalne z odległościami, w jakich krążą największe księżyce wokół Jowisza.

Naukowcy zaangażowani w badania tych obiektów zaznaczają, że jedynie TRAPPIST-1c i TRAPPIST-1g są masywniejsze od Ziemi, a ich szacowane masy wynoszą ok. 1,38 i 1,34 masy Ziemi. To oznacza, że są to obiekty skaliste, czyli tak, jakie poszukujemy, gdyż właśnie na nich może egzystować życie.

Czas obiegu planet wokół swojej gwiazdy. Fot. NASA / JPL-Caltech

Wszystkie pozostałe obiekty są lżejsze od Ziemi, a szacowany zakres ich mas to od ok. połowy masy Wenus (ok. 0,41 masy Ziemi) do około 0,68 masy naszej planety. Astronomów najbardziej interesuje TRAPPIST-1e, TRAPPIST-1f i TRAPPIST-1g, gdyż są to nie tylko skaliste obiekty, ale również mogą posiadać podobną do Ziemi atmosferę, dzięki której może funkcjonować tam życie.

Dane na temat planet TRAPPIST-1. Fot. NASA / JPL-Caltech

Naukowcy zamierzają kontynuować swoje badania dotyczące ich obserwacji i zbierania cennych informacji na temat każdego z tych fascynujących światów. W ten sposób będziemy mogli lepiej ocenić, na którym z panują najlepsze warunki do powstania i rozwoju podobnych do nam znanych form życia.

Źródło: GeekWeek.pl

Dzisiaj, 21:35

miniatura

Prognoza 16-dniowa: Czeka nas fatalny początek wakacji?

Dzisiaj, 10:21

Rozpoczęły się wakacje, a także sezon urlopowy, jednak czy pogoda będzie sprzyjać? Czy pozwoli nam spokojnie wypocząć nad morzem, w górach czy nad jeziorami? A może będziemy zmuszeni siedzieć w czterech ścianach i patrzeć na deszcz? Sprawdźmy prognozy.

miniatura

Jeśli ta prognoza się sprawdzi, to możemy mieć powódź

Dzisiaj, 10:04

W ostatnim czasie prognozy szaleją tak samo, jak pogoda. Pojawiają się scenariusze, które mogą się okazać bardzo niebezpieczne. Na przełomie czerwca i lipca oraz na początku lipca niewykluczone są ulewy, które jeśli by się sprawdziły, to groziłaby nam powódź.

miniatura

Na północy Europy mróz i śnieg, a na południu wściekły żar

Dzisiaj, 09:32

Europa przeżywa nadzwyczajne skrajności pogody, a Polska znalazła się dosłownie między młotem a kowadłem. Na północy kontynentu zrobiło się tak zimno, że spadł śnieg, z kolei mieszkańcy południa przeżywają wyjątkową falę upałów połączoną z suszą. Co się dzieje?

miniatura

Do Polski nadciąga wielki żar. Padnie rekord czerwca?

Prognozy na drugą połowę przyszłego tygodnia są nadzwyczaj interesujące, ponieważ wskazują na krótką, ale niezwykle intensywną falę upałów, która może przynieść najwyższe temperatury nie tylko dla czerwca, lecz również w całej historii pomiarów.