18 października 2012, 01:13

Najbliższa po Słońcu gwiazda ma planetę!

Alfa Centauri to najbliższy nam kompleks gwiazd, oczywiście po Słońcu. Europejscy astronomowie odkryli, że wokół niego krąży planeta, która jest najbliższą nam planetą pozasłoneczną.

Alfa Centauri, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, nie jest pojedynczą gwiazdą, lecz potrójną.

Dwie gwiazdy Alfa Centauri A i Alfa Centauri B krążą blisko siebie, zaś trzecia Proxima Centauri to oddalony od nich czerwony karzeł.

Cały kompleks jest najbliższym układem gwiazdowym zaraz po Słońcu. Tak bardzo ciekawi on naukowców, ponieważ znajduje się "zaledwie" 4 lata świetlne od Ziemi.

Naukowcy prowadzący badania w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) w Chile odkryli właśnie, że owy układ gwiazd posiada planetę.

W ten sposób dowiedziono istnienia najbliższej nam egzoplanety, czyli planety znajdującej się poza naszym Układem Słonecznym. Jak odkryto ten obiekt?

Naukowcy zarejestrowali zaburzenia w ruchu gwiazdy Alfa Centauri B i to z niezwykłą dokładnością, ponieważ ustalili, że gwiazda przesuwa się w przód i w tył z prędkością prawie 2 km/h. Było wówczas pewne, że w jej pobliżu musi się znajdować jakiś obiekt.

Naukowcy są podekscytowani, ponieważ to pierwsza odkryta tak blisko egzoplaneta o masie zbliżonej do Ziemi, zaś sama gwiazda ma rozmiary Słońca. Niestety warunki do istnienia życia na niej są bardzo niesprzyjające.

Ze względu na niewielką odległość planety względem macierzystej gwiazdy, która wynosi 6 milionów kilometrów, jest tam niezwykle gorąco, co oznacza, że egzoplaneta bardziej przypomina z krajobrazu Wenus niż Ziemię. Poniżej zamieszczamy filmik z artystyczną wizją podróży do układu Alfa Centauri. www.twojapogoda.pl

Lot w kierunku układu Alfa Centauri.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

Dzisiaj, 09:16

Erupcje wulkanów spowodowały śmierć 200 tysięcy ludzi

Dzisiaj, 08:41

W ciągu ostatnich 200 lat erupcje wulkaniczne, w różnych regionach świata, spowodowały śmierć łącznie 200 tysięcy osób. Co ciekawe, najczęstszą przyczyną zgonów nie był same wybuchy wulkanów, lecz ich długotrwałe następstwa.

thumbnail

Zima dociera do wschodniej Europy. Wejdzie do Polski?

Nasi wschodni sąsiedzi czynią już ostatnie przygotowania na nadejście pierwszych powiewów zimy. Elektrociepłownie ogłosiły gotowość, bo temperatura niebawem spadnie grubo poniżej zera, a kolorowe krajobrazy zmienią się w białe. Czy zima dotrze też do Polski?

thumbnail

Zaczyna się sezon paraliżujących mgieł. Co o nich wiemy?

Mgła jest jednym z najczęstszych zjawisk, które pojawiają się w chłodnej porze roku. Mimo to nie każdy wie w jaki sposób powstaje, a tym bardziej potrafi przewidzieć, jak długo się utrzyma. Odkryjmy wszystkie tajemnice mgieł spowijających Polskę jesienią i zimą.

thumbnail

To był jeden z najsuchszych wrześni w historii pomiarów

Tegoroczny wrzesień okazał się bardzo zróżnicowany pod względem pogody. W jednych regionach kraju przyniósł o połowę więcej deszczu niż powinien, a w innych zapisał się jako jeden z najsuchszych w historii. Wszędzie natomiast był bardzo ciepły.