18 października 2012, 01:13

Najbliższa po Słońcu gwiazda ma planetę!

Alfa Centauri to najbliższy nam kompleks gwiazd, oczywiście po Słońcu. Europejscy astronomowie odkryli, że wokół niego krąży planeta, która jest najbliższą nam planetą pozasłoneczną.

Alfa Centauri, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, nie jest pojedynczą gwiazdą, lecz potrójną.

Dwie gwiazdy Alfa Centauri A i Alfa Centauri B krążą blisko siebie, zaś trzecia Proxima Centauri to oddalony od nich czerwony karzeł.

Cały kompleks jest najbliższym układem gwiazdowym zaraz po Słońcu. Tak bardzo ciekawi on naukowców, ponieważ znajduje się "zaledwie" 4 lata świetlne od Ziemi.

Naukowcy prowadzący badania w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) w Chile odkryli właśnie, że owy układ gwiazd posiada planetę.

W ten sposób dowiedziono istnienia najbliższej nam egzoplanety, czyli planety znajdującej się poza naszym Układem Słonecznym. Jak odkryto ten obiekt?

Naukowcy zarejestrowali zaburzenia w ruchu gwiazdy Alfa Centauri B i to z niezwykłą dokładnością, ponieważ ustalili, że gwiazda przesuwa się w przód i w tył z prędkością prawie 2 km/h. Było wówczas pewne, że w jej pobliżu musi się znajdować jakiś obiekt.

Naukowcy są podekscytowani, ponieważ to pierwsza odkryta tak blisko egzoplaneta o masie zbliżonej do Ziemi, zaś sama gwiazda ma rozmiary Słońca. Niestety warunki do istnienia życia na niej są bardzo niesprzyjające.

Ze względu na niewielką odległość planety względem macierzystej gwiazdy, która wynosi 6 milionów kilometrów, jest tam niezwykle gorąco, co oznacza, że egzoplaneta bardziej przypomina z krajobrazu Wenus niż Ziemię. Poniżej zamieszczamy filmik z artystyczną wizją podróży do układu Alfa Centauri. www.twojapogoda.pl

Lot w kierunku układu Alfa Centauri.

miniatura

Dmuchawiec może nas zatruwać groźnym ozonem

Niepokojącego odkrycia dokonali niemieccy naukowcy. Okazuje się, że popularne kwiatki, które rosną niemal na każdy trawniku przy naszych domach, mogą przy odpowiednich warunkach atmosferycznych produkować bardzo niebezpieczny dla człowieka ozon.

miniatura

Wulkan na zachodnim wybrzeżu USA grozi potężną erupcją

Naukowcy informują, że w rejonie wulkanu St. Helens w USA w ostatnim czasie odnotowano całą serię trzęsień ziemi, w dodatku komora pod wulkanem zaczęła się wypełniać magmą. Świadczy to o zbliżającej się erupcji, która może być niezwykle gwałtowna.

miniatura

Morza zaczną zalewać lądy. Będzie jak w "Wodnym świecie"?

26 maja 2017, 10:03

Naukowcy nie spodziewali się, że wzrost poziomu wody w oceanach będzie następować tak gwałtownie. Obecnie jest ono aż trzykrotnie większe niż jeszcze pod koniec ubiegłego wieku. Co to może oznaczać dla miast położonych nad brzegami mórz i oceanów?

Znów będzie gorąco. Temperatura może przekraczać 30 stopni

26 maja 2017, 09:00

Najpierw upał wlał się do Hiszpanii, właśnie teraz jest we Francji, a niebawem dotrze do Niemiec, a stamtąd do Polski. Termometry znów mogą pokazać 30 stopni w cieniu. Gdzie tym razem będzie najcieplej, a gdzie na upał nawet nie ma co liczyć?