18 października 2012, 01:13

Najbliższa po Słońcu gwiazda ma planetę!

Alfa Centauri to najbliższy nam kompleks gwiazd, oczywiście po Słońcu. Europejscy astronomowie odkryli, że wokół niego krąży planeta, która jest najbliższą nam planetą pozasłoneczną.

Alfa Centauri, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, nie jest pojedynczą gwiazdą, lecz potrójną.

Dwie gwiazdy Alfa Centauri A i Alfa Centauri B krążą blisko siebie, zaś trzecia Proxima Centauri to oddalony od nich czerwony karzeł.

Cały kompleks jest najbliższym układem gwiazdowym zaraz po Słońcu. Tak bardzo ciekawi on naukowców, ponieważ znajduje się "zaledwie" 4 lata świetlne od Ziemi.

Naukowcy prowadzący badania w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) w Chile odkryli właśnie, że owy układ gwiazd posiada planetę.

W ten sposób dowiedziono istnienia najbliższej nam egzoplanety, czyli planety znajdującej się poza naszym Układem Słonecznym. Jak odkryto ten obiekt?

Naukowcy zarejestrowali zaburzenia w ruchu gwiazdy Alfa Centauri B i to z niezwykłą dokładnością, ponieważ ustalili, że gwiazda przesuwa się w przód i w tył z prędkością prawie 2 km/h. Było wówczas pewne, że w jej pobliżu musi się znajdować jakiś obiekt.

Naukowcy są podekscytowani, ponieważ to pierwsza odkryta tak blisko egzoplaneta o masie zbliżonej do Ziemi, zaś sama gwiazda ma rozmiary Słońca. Niestety warunki do istnienia życia na niej są bardzo niesprzyjające.

Ze względu na niewielką odległość planety względem macierzystej gwiazdy, która wynosi 6 milionów kilometrów, jest tam niezwykle gorąco, co oznacza, że egzoplaneta bardziej przypomina z krajobrazu Wenus niż Ziemię. Poniżej zamieszczamy filmik z artystyczną wizją podróży do układu Alfa Centauri. www.twojapogoda.pl

Lot w kierunku układu Alfa Centauri.

thumbnail

Historyczne zdjęcia prawdziwej zimy w polskich miastach

Zimy z prawdziwego zdarzenia są już przeszłością i możemy je podziwiać tylko na zdjęciach? Czy aby na pewno? Zobaczcie, jak wyglądały srogie i śnieżne zimy na tle ostatnich kilkudziesięciu lat na zdjęciach, które przesłali nam nasi czytelnicy.

Najpotężniejsze wichury w dziejach Polski i Europy

Od października do marca mamy w Polsce sezon na porywisty wiatr. Zimowe wichury różnią się od tych występujących latem swoją długotrwałością, ponieważ mogą siać zniszczenie nawet ponad dobę. Poznajmy historię tych zabójczych zjawisk.

thumbnail

Weekend będzie bardzo wietrzny, deszczowy i ciepły

18 grudnia 2014, 10:06

Przed nami kilka bardzo wietrznych, deszczowych, ale też ciepłych dni. Chwilami porywy wiatru mogą przekraczać 70 km/h, a przy tym zrywać linie energetyczne i łamać gałęzie. Podróżowanie w okresie przedświątecznym może być z tego powodu utrudnione.

Przerażający opis tornada sprzed 200 lat w Małopolsce

18 grudnia 2014, 09:36

192 lata temu nad dzisiejszą Małopolską przetoczyła się trąba powietrzna, która okazała się katastrofalna w skutkach dla tamtejszej społeczności. W przeszywającym opisie autor określił to mało nieznane wówczas zjawisko jako "bałwan jakiś wichrowy czarny".

thumbnail

Lodowe wulkany, tsunami i rzeźby. Skąd się wzięły?

18 grudnia 2014, 08:01

Nad amerykańskimi Wielkimi Jeziorami można spotkać zjawiska o których nawet nam się nie śniło. Współpraca wody, fal, mrozu i silnego wiatru tworzy lodowe wulkany, lodowe tsunami, a nawet wielkie lodowe kule. W jaki sposób powstają te fascynujące zjawiska?