5 stycznia 2012, 04:20

Ziemia znajduje się dziś najbliżej Słońca

Właśnie w tej chwili nasza planeta podczas rocznego obiegu znajduje się najbliżej Słońca. Jak to możliwe, że ma to miejsce w samym środku zimy, a nie latem? Szczegółowo to wytłumaczymy.

Ziemia obiega Słońce raz na 365 dni. Jednak orbita po jakiej porusza się z zawrotną prędkością 100 tysięcy kilometrów na godzinę, wcale nie jest okrągła, lecz eliptyczna.

W dodatku Słońce nie jest położone w samym jej środku. Dlatego też raz Ziemia znajduje się bliżej, a raz dalej najbliższej nam gwiazdy.

Corocznie na początku stycznia Ziemia znajduje się w punkcie na orbicie najbliższym Słońcu, zaś na początku lipca najdalej od niego.

Tak to już jest, że nasza planeta najbliżej Słońca jest w samym środku zimy. Właśnie w tej chwili oba ciała niebieskie dzieli odległość 147 milionów kilometrów.

W najbardziej odległym momencie od Słońca dzielą nas aż 152 miliony kilometrów i ma to miejsce w środku lata. Jednak odległość od Słońca przez cały rok w skali astronomicznej niewiele się zmienia i ma to znikomy wpływ na temperaturę panującą na naszej planecie.

W 90 procentach mają na nią wpływ masy powietrza, dzięki którym jest albo cieplej, albo też zimniej, wbrew temu czy na niebie są chmury, czy też nie. Jest jednak minimalna różnica w wielkości tarczy słonecznej, gdyż zimą Słońce na naszym niebie jest minimalnie większe od tego widocznego lecie, właśnie z powodu dzielącej nas odległości.

Nie próbujmy jednak obserwować słonecznej tarczy gołym okiem, ponieważ można uszkodzić sobie wzrok lub całkowicie go stracić. Aby porównać wielkość Słońca zimą i latem wystarczy zrobić zdjęcie lub wykonać rzut jego obrazu na białej kartce.

Poniżej zamieszczamy właśnie takie porównanie. Po lewej stronie obraz Słońca w dniu 5 lipca, zaś po prawej stronie 2 stycznia. Poziome linie wyraźnie pokazują, że tarcza słoneczna po lewej stronie, czyli w lipcu, jest mniejsza, choć różnica jest minimalna. www.twojapogoda.pl

autopromocja

Pozostałe wiadomości

miniatura

Nadciąga fala upałów. Jak długo potrwa i jak gorąco będzie?

Dzisiaj, 10:24

W północnej połowie kraju w tym roku upału jeszcze nie było, jednak zaległości zostaną szybko nadrobione, bo jeszcze przed końcem tego tygodnia zrobi się naprawdę gorąco. Ile stopni zobaczymy na termometrach, jak długo upał się utrzyma i czy będzie burzowo?

miniatura

Pogoda na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

Dzisiaj, 09:30

Przez całą dobę, na żywo, monitorujemy to, co dzieje się w pogodzie w Polsce i na całym świecie. Jeśli w Waszej okolicy zdarzyło się coś ciekawego, czym chcecie się podzielić z innymi, to wysyłajcie do nas zdjęcia, filmiki i informacje. Z nami będziecie na bieżąco!

miniatura

Ognie świętego Elma są pierwszą oznaką nadciągającej burzy

Dzisiaj, 08:46

Jeszcze zanim niebo przetną błyskawice, pierwszą oznaką zbliżania się burzy są "ognie świętego Elma". Żeglarze często traktują to zjawisko jako system wczesnego ostrzegania przed nagłą zmianą pogody. Na czym ono polega i jak można je wykorzystać?

miniatura

Gigantyczne ulewy nad morzem, ale też w innych regionach

Wczoraj, 10:01

Od kilku dni w różnych regionach kraju występują ulewne deszcze, które powodują liczne podtopienia. Niestety, przed nami kolejne obfite opady, zwłaszcza w popularnych kurortach nadbałtyckich, ale nie tylko. Kiedy wreszcie przestanie padać?

miniatura

Dzień skraca się błyskawicznie. Ile już go straciliśmy?

Wczoraj, 09:08

Minął miesiąc od początku astronomicznego lata i jednocześnie najdłuższego dnia w roku. Przez cały ten czas dzień systematycznie się skracał, a noc wydłużała. Ile ubyło nam minut lub godzin ze Słońcem i gdzie dzień skraca się najwolniej?

Komentarze

Dodaj komentarz

Damian Dąbrowski | 2012-01-05, 19:23

Artykuł - poprawka

Ten artykuł pojawia się co roku no i dobrze, bo to ciekawostka. Jednak jedną rzecz bym zmienił w tym artykule. Dwa zdania, cytuję: "Jednak odległość od Słońca przez cały rok w skali astronomicznej niewiele się zmienia i ma to znikomy wpływ na temperaturę panującą na naszej planecie. W 90 procentach mają na nią wpływ masy powietrza, dzięki którym jest albo cieplej, albo też zimniej, wbrew temu czy na niebie są chmury, czy też nie." Zwracałem już uwagę na to rok temu. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na temperaturę W SKALI ROKU jest oczywiście wysokość słońca, a nie masa powietrza, bo na temperaturę masy powierza wpływa właśnie wysokość słońca. Taka jest kolejność :) Na Ziemi najcieplej jest w strefie międzyzwrotnikowej, bo tam słońce grzeje pod lub prawie pod kątem prostym (choć dzień jest tam stosunkowo krótki). Najzimniej zaś w strefie okołobiegunowej, gdyż tam słońce świeci najniżej (a więc najsłabiej nawet podczas trwającego kilka miesięcy dnia polarnego). Natomiast w DANYM DNIU roku na zróżnicowanie temperatury ma oczywiście wpływ głównie masa powietrza, tak jak napisano w artykule :)

poprawka na wiatr | 2012-01-05, 11:49

ręce opadają..

ja naprawdę nie wiem, co za imbecyle opracowują tutaj artukuły.. na półkuli południowej przecież właśnie trwa lato (i co z tego, ze miesiac styczeń?).. a wpływ rzeczywiscie jest niewielki, w końcu dostarczana jest energia z takiego samego wycinka powierzchni Słońca i do takiej samej, nigdy niezmiennej wielkoscią powierzchni Ziemi (w rzucie na płaszczyznę); temperatury w tym zakresie przestrzeni kosmicznej są praktycznie niezmienne (czyli bliskie zeru absolutnemu, jak niemal wszędzie w kosmosie)..

chochlik | 2012-01-05, 12:16

Odp: ręce opadają..

Nie jest wcale bliskie zeru, reliktowa temperatura tła wynosi ok 2,7K

kopo | 2012-01-05, 15:47

Odp: ręce opadają..

Jest bliska zeru bo temperatura to własność materii której w kosmosie jest mało ale spróbuj sobie wyobrazić co by się stało gdybyś stał an księżycu po wschodzie słońca. Usmażysz się, a temperatura "powietrza" będzie 2,7K

Damian Dąbrowski | 2012-01-05, 19:42

Odp: ręce opadają..

Posłuchaj i skup się (zwracam się do osoby piszącej o 11:49). Jakiś minimalny wpływ na temperaturę to na pewno ma. Ale minimalmny, wszak im bliżej słońca (źródła ciepła) tym cieplej, to chyba oczywiste. Jak zbliżasz się do pieca, kaloryfera czy ogniska, to odczuwasz przecież coraz wyższą temperaturę. Dlatego gdyby peryhelium było w lipcu mielibyśmy pewnie minimalnie wyższą temperaturę latem. Tak samo gdyby aphelium było w styczniu, mielibyśmy zimą minimalnie niższe temperatury. Jednak byłyby to bardzo niewielkie różnice. Tak jak napisałem wyżej, najważniejsza jest wysokość słońca w stosunku do powierzchni Ziemi. Dlaczego teraz na półkuli południowej jest gorąco? Bo słońce świeci tam bardzo wysoko, nawet w zenicie (w tej chwili nieco na północ od zwrotnika raka). Kapujesz? Słońce najmocniej grzeje pod kątem 90 stopni, bo wtedy ta sama wiązka promieni oświetla (ogrzewa) mniejszy fragment powierzchni Ziemi (w dodatku przez cieńszą warstwę atmosfery). Im niższy kąt padania promieni słonecznych, tym na daną wiązkę promieni słonecznych przypada większa powierzchnia Ziemi i dodatkowo słońce musi przebić się przez grubszą warstwę atmosfery, co dodatkowo osłabia jego działanie. Dlatego w szerokościach okołobiegunowych mimo, że dzień trwa nawet do pół roku, nie ma katastrofalnych upałów, ba, jest nawet mróz, bo słońce świeci nisko ("ślizga się" po powierzchni ziemi). Proste i logiczne :) Długość dnia ma stosunkowo niewielkie znaczenie.

ekolimp | 2012-01-05, 22:09

Odp: ręce opadają..

Oczywiście, Damianie miałeś na myśli zwrotnik Koziorożca :)

k | 2012-01-06, 00:09

Odp: ręce opadają..

Oho, obecnie Słońce świeci w zenicie na północ od zwrotnika raka...nieźle nieźle...właśnie takich mamy nauczycieli....niekompetentnych żeby nie powiedzieć po prostu głupich...tylko po podwyżki macki wyciągają...ŻAL

Damian Dąbrowski | 2012-01-06, 00:27

Odp: ręce opadają..

Oczywiście, że miałem na myśli Zwrotnik Koziorożca. Zwykłe przejęzyczenie :) Oczywiście gość i jednocześnie cykor pod nazwą "k" od razu musi wyzywać od głupich. Żałosne i dziecinne.

k | 2012-01-06, 18:09

Odp: ręce opadają..

Dobrofski bujaj sie cepie, na mysli mial idiota

Wszystkowiedźmin | 2012-01-05, 11:20

Ciekawe jakie są różnice w średniej temperaturze z Ziemi...

...pomiędzy dniem w którym jest Słońce najdalej i najbliżej?Z pozoru w takim dniu powinno być najcieplej ale mam wątpliwości.

Damian Dąbrowski | 2012-01-05, 19:44

Odp: Ciekawe jakie są różnice w średniej temperaturze z Ziemi...

I tu się z Tobą zgodzę.