30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Jak długo potrwają mrozy i kiedy nadejdzie ocieplenie?

Przed nami kilka naprawdę mroźnych dni i nocy. Temperatura może spadać nawet do kilkunastu stopni poniżej zera. Czy będzie sypać śnieg? Kiedy nadejdzie ocieplenie i czy długo się ono utrzyma? Poszukaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane nam pytania.

Temperatura może spaść odczuwalnie do minus 20 stopni

Chwilami silniejsze podmuchy wiatru ze wschodu sprawiają, że i tak już niska, ujemna temperatura, będzie w nadchodzących dniach jeszcze dokuczliwsza. O porankach temperatura odczuwana przez naszą skórę może spaść nawet do minus 20 stopni.

thumbnail

Górale już naśnieżają stoki. Czy zimą znów będą liczyć straty?

Mamy złe wiadomości dla wszystkich tych, którzy zarabiają na śniegu i mrozie. Właściciele stoków narciarskich, kurorty zimowe żyjące z turystów i firmy odśnieżające dachy, mają się czego obawiać. Ten sezon zimowy może być równie fatalny co poprzedni. Dlaczego?

thumbnail

Prognoza miesięczna: Czego spodziewać się w grudniu?

27 listopada 2014, 09:14

W grudniu zaczyna się meteorologiczna zima, jednak pogoda w tym miesiącu nie zawsze dopasowywała się do kalendarza. Poza tęgimi mrozami, masami śniegu i gęstymi mgłami, bywało też ciepło, deszczowo i bardzo wietrznie. A jak będzie tym razem?