30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Ścieżka tornada w Borach Tucholskich widoczna z satelity

14 lipca 2012 roku to dzień, którego mieszkańcy Pomorza nie zapomną, bo przypominał on amerykański film. Przetoczyła się wówczas potężna trąba powietrzna, która zabiła 1 osobę i zraniła 10 kolejnych. Dzięki zdjęciom satelitarnym możemy zobaczyć jej ścieżkę.

thumbnail

El Niño atakuje. Są już setki ofiar upałów, burz i powodzi

Zjawisko El Niño systematycznie się nasila, a wraz z nim, w różnych regionach świata, pojawia się coraz więcej anomalii pogodowych. Susza w Kalifornii, powodzie w Teksasie oraz fale upałów w Indiach i Japonii. Są już setki zabitych, a to dopiero początek.

thumbnail

Mróz jest znacznie groźniejszy niż upał. Dlaczego?

Fale upałów nie są tak niebezpieczne, jak dotąd sądzono. Znacznie poważniejsze zagrożenie dla naszego zdrowia i życia stanowi nie upał, lecz mróz. Najnowsze analizy naukowe rzucają nowe światło na zagrożenie ze strony zmian klimatycznych.

thumbnail

Przejdą burze, ulewy i gradobicia. Może dojść do podtopień

25 maja 2015, 12:02

Mieszkańcy wschodniej połowy naszego kraju powinni mieć się na baczności. Przez kilka kolejnych dni będą nad ich miejscowościami przechodzić burze, ulewne deszcze, a nawet gradobicia i porywiste wiatry, które mogą powodować szkody. Gdzie będzie najgorzej?