30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Jak radzić sobie ze zmianą czasu? Praktyczne porady

Zapewne wiesz, że w nadchodzącą niedzielę cofamy zegarki do czasu zimowego. W pierwszej chwili powiesz, cudownie, pośpię o godzinę dłużej, ale czy ta radość jest uzasadniona? Sprawdźmy co mówią naukowcy.

thumbnail

Czy warto rodzić dzieci zimą? Więcej plusów niż minusów?

24 października 2014, 10:15

Najnowsze badania naukowców nie pozostawiają wątpliwości, że dzieci urodzone w zimie są zdrowsze od tych urodzonych latem, żyją dłużej, wcześniej też zdobywają cenne umiejętności, które są kluczowe w normalnym funkcjonowaniu. Jaka jest tego przyczyna?

Słonecznie i mroźno. Przy gruncie nawet minus 10 stopni

24 października 2014, 08:00

Potężny wyż imieniem Piotr, który panuje nad zachodnią Rosją, sprowadza do nas coraz zimniejsze masy powietrza. Dzisiaj rano na wschodzie kraju temperatura spadła przy gruncie do prawie minus 10 stopni. Kolejna noc będzie jeszcze mroźniejsza.

Pogoda na żywo: Piątek, 24.10