30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 10:44

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Jaka pogoda do połowy czerwca?

Dzisiaj, 10:08

Maj kończy się gorąco i burzowo, a jaka będzie pierwsza połowa czerwca? Też bardzo ciepła, czy też chłodna? Przyniesie sporo opadów i burz, a może będzie sucha i słoneczna? Komu aura będzie sprzyjać, rolnikom czy plażowiczom? Sprawdźmy.

41-latek zabity przez piorun, a sezon dopiero się zaczyna

Dzisiaj, 09:19

Sezon burzowy rozpoczął się wcześniej niż zwykle i to od razu pierwszą śmiertelną ofiarą, którą błyskawica dosięgła na stokach Babiej Góry. Zdarzenie to przypomina nam, że podczas burzy nigdzie nie możemy się czuć bezpiecznie. Jak unikać piorunów?

thumbnail

Jak unikać porażenia piorunem w górach? Garść wskazówek

Dzisiaj, 08:17

Corocznie ktoś ginie lub zostaje ranny w polskich górach na skutek porażenia piorunem. Bardzo wielu turystów nie wie, jak zachować się podczas burzy. Przygotowaliśmy dla Was garść wskazówek, które pomogą zachować bezpieczeństwo na szlaku.

thumbnail

Nadchodzi La Niña. Co przyniesie nam odwrotność El Niño?

Według Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) najsilniejsze w dziejach pomiarów zjawisko El Niño dobiegło końca, jednak jego miejsce lada miesiąc może zająć przeciwieństwo, zjawisko La Niña, które również przynosi globalne kataklizmy. Jakie?