30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Noce i poranki zimne, a popołudnia gorące. Dlaczego tak jest?

Lubimy, gdy niebo jest błękitne, ale ma to też swoje nieprzyjemne strony. Brak chmur sprawia, że temperatura ulega dużym wahaniom, dlatego noce i poranki bywają zimne, a popołudnia gorące. Nieodpowiedni ubiór może się skończyć przeziębieniem.

thumbnail

Pierwsze oznaki jesieni pojawiły się wcześniej niż zwykle

Choć wakacje wciąż się nie skończyły, a astronomiczne lato potrwa jeszcze przez miesiąc, to w przyrodzie i pogodzie widać pierwsze zmiany, wskazujące na zbliżającą się nieuchronnie jesień. W wielu regionach Polski liście zaczęły już zmieniać barwę. Zobaczcie zdjęcia.

thumbnail

Wisiały przez całe lato i nagle znikły. Co się stało z chmurami?

26 sierpnia 2016, 09:06

Tego lata szczególnie na nie narzekaliśmy, bo jak nie przysłaniały Słońce, to przynosiły deszcze, błyskawice i gradobicia. Mowa oczywiście o chmurach, które nagle opuściły nasz kraj, pozostawiając lazurowe niebo. Co się z nimi stało i kiedy wrócą? Sprawdźmy.

thumbnail

Rosja żegna lato. Pojawiły się pierwsze przymrozki

26 sierpnia 2016, 08:45

Pierwsze przymrozki w europejskiej części Rosji oznaczają, że lato wielkimi krokami dobiega końca. Nad największy kraj świata napływa chłodne powietrze prosto znad obszarów polarnych. Tymczasem na Syberii trwają już przygotowania na nadejście zimy.