30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Gdzie są w tej chwili chmury burzowe?

Dzisiaj, 18:31

thumbnail

Niektóre miasta zostaną dzisiaj podtopione!

Dzisiaj, 10:18

Z zachodu na wschód kraju wędruje dzisiaj chłodny front atmosferyczny, który niesie ze sobą burze, ulewne deszcze, grad, porywisty wiatr i, co najważniejsze, ochłodzenie. Zjawiska będą na tyle gwałtowne, aby powodować szkody. W których regionach?

thumbnail

Od weekendu czeka nas jeszcze większa fala upałów

Dzisiaj, 09:03

Nie na długo spadną temperatury, ponieważ od soboty upał wróci do większości regionów kraju i będzie silniejszy niż do tej pory. Miejscami termometry pokażą nawet 35 stopni. Jakby tego było mało, to upał może nie odpuszczać nawet przez 2 tygodnie.

Minęło już 17 dni z upałem, a będzie ich znacznie więcej

Dzisiaj, 08:40

To lato ma szansę zapisać się na kartach meteorologii, m.in. pod względem liczby dni upalnych. W Toruniu, który jest niekwestionowanym biegunem ciepła, temperatura przekroczyła próg upału przez 17 dni, a to dopiero początek.

Krajobraz jak po wojnie. W Polsce może być podobnie

Po upałach nadeszły gwałtowne burze, a wraz z nimi ulewy i masowe podtopienia. Na zachodzie i północy Europy krajobraz po burzach przypomina wojnę. Wiele miast w Belgii, Niemczech czy Szwajcarii jest sparaliżowanych. Podobnie może być też u nas.