30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 11:12

thumbnail

Jest parno i duszno. Kiedy ochłodzi się i będzie słonecznie?

Dzisiaj, 08:01

Wielu z nas narzeka na iście tropikalną aurę, z powodu której jest parno i duszno. Służby medyczne informują o znacznym wzrośnie liczby wyjazdów karetek do mdlejących osób. Kiedy temperatura spadnie do przyjemnych wartości, a niebo na dobre się rozpogodzi?

thumbnail

Zalewa ich co roku. Dlaczego nie chcą się przeprowadzić?

Dzisiaj, 07:50

Mieszkańcy obszarów górzystych w Polsce, często nawiedzanych przez podtopienia i powodzie, zawsze, gdy są one prognozowane, obawiają się o siebie, bliskich i swój dobytek. Jednak mimo to wolą żyć w strachu niż się na stałe przeprowadzić. Dlaczego?

thumbnail

IUNG ogłasza koniec suszy rolniczej. Czy jeszcze wróci?

Dzisiaj, 07:16

Dobra wiadomość dla rolników, ponieważ Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) w kolejnym swoim raporcie ogłasza koniec suszy rolniczej w Polsce. Jednak wcale nie oznacza to, że nie jest już sucho. Czy w związku z tym susza może jeszcze powrócić?

thumbnail

Dzień skraca się błyskawicznie. Ile już go straciliśmy?

Minął miesiąc od początku astronomicznego lata i jednocześnie najdłuższego dnia w roku. Przez cały ten czas dzień systematycznie się skracał, a noc wydłużała. W niektórych regionach kraju ubyła nam godzina ze Słońcem. Gdzie dzień skraca się najwolniej?