30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

To będzie burzowy weekend. Możliwe ulewy i podtopienia

Przed nami jeden z ostatnich burzowych okresów w tym sezonie. Planując wypoczynek na świeżym powietrzu powinniśmy uwzględnić możliwość nagłego zachmurzenia się nieba, burz, intensywnych opadów deszczu, a nawet lokalnych podtopień. Gdzie się one pojawią?

thumbnail

Ponury scenariusz potężnej erupcji wulkanu na Islandii

Erupcja wulkanu Bardarbunga na Islandii nie ustaje. Z kraterów wydobywają się strumienie lawy i trujące gazy. Każdego dnia notuje się setki wstrząsów ziemi. Naukowcy opracowali trzy scenariusze dalszego rozwoju sytuacji. Jeden z nich jest szczególnie niepokojący.

thumbnail

Lodu morskiego wokół Antarktydy jest najwięcej od lat

19 września 2014, 09:58

W Arktyce pokrywa lodowa osiągnęła swoje doroczne minimum, które jest jednym z sześciu najmniejszych w historii pomiarów. Tymczasem wokół Antarktydy lodu jest najwięcej przynajmniej od 36 lat. Z czego wynikają aż tak duże przeciwieństwa?

thumbnail

Tak ciepłego sezonu letniego na świecie jeszcze nie było

19 września 2014, 09:08

Rok 2014 zapisze się na naszej planecie wśród najcieplejszych w dziejach meteorologii. Sierpień okazał się czwartym rekordowo ciepłym miesiącem w tym roku. W dodatku tak ciepłego lata, jak minione, nie było przynajmniej od 135 lat.