30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 10:45

thumbnail

Od czwartku ostre załamanie pogody z zawiejami śnieżnymi

Dzisiaj, 10:07

Od kilku dni uprzedzamy, że od czwartku Polska znajdzie się pod władaniem wyjątkowo głębokiego niżu, który spowoduje gigantyczny spadek ciśnienia i przyniesie ze sobą zawieje i zamiecie śnieżne. Gdzie sytuacja będzie najtrudniejsza i jak długo potrwa?

Już 80 procent Polski pod śniegiem. Zima dotarła na zachód

Dzisiaj, 09:08

W weekend śniegiem sypnęło na południu i w centrum kraju, a minionej nocy zabieliły się krajobrazy również na zachodzie. Co ciekawe, zima nie dotarła na krańce wschodnie, które zazwyczaj o tej porze roku są najbardziej mroźne i śnieżne. To się jednak zmieni.

thumbnail

Tajemnicze światła w Michigan. To dowód na istnienie UFO?

Dzisiaj, 08:18

W latach 60. grupka nastolatków z Michigan zaobserwowała tajemnicze świetliste kule. Wzięli je za UFO, o czym powiadomili miejscowego szeryfa. Zjawisko obserwowano później wielokrotnie, jednak na rozwiązanie jego zagadki trzeba było czekać aż 44 lata.

W weekend spadło 15 cm śniegu. Zbliżają się kolejne śnieżyce

Za nami dwa dni śnieżyc, które miejscami na południu i w centrum kraju przyniosły nawet 15-centymetrową warstwę białego puchu. W których miejscowościach jest najbardziej śnieżnie, czy jeszcze przybędzie białego puchu i kiedy się on roztopi?