30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

Dzisiaj, 13:10

thumbnail

Bardzo zimny ranek. Było blisko zera. Kiedy ocieplenie?

Dzisiaj, 10:05

Dzisiejszy poranek był w wielu regionach kraju najzimniejszym od 3 miesięcy. Termometry pokazały tylko nieco ponad 5 stopni, a przy gruncie było blisko zera. Kiedy skończą się poranne chłody i cieplejsze odzienie będziemy mogli schować do szaf?

thumbnail

Sobota czy niedziela będzie bardziej słoneczna i ciepła?

Dzisiaj, 09:33

Przed nami przedostatni weekend tegorocznych wakacji. Wielu z nas będzie go chciało spędzić na grillu lub wycieczkach. Jednak sukces naszych planów, jak zwykle zależy przede wszystkim od pogody. Czy tym razem pozwoli ona spokojnie wypocząć?

thumbnail

Kwaśne deszcze degradują lasy i glebę w Sudetach

Dzisiaj, 07:21

Chociaż pierwszy raz od kwaśnych deszczach słyszeliśmy podczas gwałtownego rozwoju gospodarczego w Europie w latach 80. ubiegłego wieku, to jednak, mimo działań zapobiegawczych, nadal stanowią poważny problem, który wciąż narasta.

thumbnail

Brytyjczycy trzęsą się z zimna. W Szkocji mróz i sypie śnieg

Nie takiej pogody spodziewali się na koniec sezonu letniego Brytyjczycy. Od kilkunastu dni spływa na nich wyjątkowo zimne powietrze z dalekiej północy, przez co temperatury oscylują w pobliżu historycznych rekordów. Tak paskudnego sierpnia nie było do dawna.