30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 13:02

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Czy zima jeszcze do nas powróci?

Dzisiaj, 10:29

Bieżąca zima okazuje się dla nas wyjątkowo łaskawa. Dotychczas częściej przypominała jesień lub wiosnę niż prawdziwą zimę. Czy w dalszych dniach lutego się to zmieni? Czekają nas solidne mrozy i śnieżyce, a może wręcz przeciwnie, będzie coraz cieplej? Sprawdźmy.

thumbnail

Elektrownia atomowa stanie na Pomorzu. Czy to dobry pomysł?

Dzisiaj, 09:01

Od lat trwają gorące dyskusje, czy Polska powinna mieć elektrownie atomowe. Popyt na prąd nieustannie rośnie i wkrótce możemy mieć problemy energetyczne. Jest jednak jeden problem. Gdzie miałaby stanąć? Eksperci wskazali Pomorze. Czy prawidłowo?

thumbnail

Halny przyniesie nam nawet kilkanaście stopni ciepła

Wiatr zmienił kierunek na południowy, w dodatku nasila się, co oznacza, że działalność rozpoczyna halny. Przez kilka dni będzie nam przynosić rozpogodzenia i bardzo wysokie temperatury. Niestety, będzie też porywiście wiać, a przez to możliwe są spustoszenia.

Dziura ozonowa nad Europą. Jej skutek to zadziwiające obłoki

Kilka dni temu nad Wielką Brytanią zaobserwowano niecodzienne obłoki, które o zachodzie Słońca mieniły się najróżniejszymi kolorami. Tajemnicze zjawisko było dla naukowców wskazówką, że zawartość ozonu nad Europą gwałtownie się zmniejszyła. Dlaczego?