30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 12:18

thumbnail

Po największym upale przechodzą burze gradowe

Dzisiaj, 09:01

Z zachodu na wschód kraju wędruje front atmosferyczny, który kończy falę upałów, jednocześnie przynoszą burze, ulewne deszcze, gradobicia i wichury. Gdzie dzisiaj trzeba się spodziewać wysokich temperatur i gdzie zjawiska mogą być najbardziej gwałtowne?

thumbnail

W Niemczech upał wszech czasów i niszczycielskie burze

Dzisiaj, 08:10

Wczorajszy dzień Niemcy zapamiętają na długo. Tak gorąco jeszcze nie było. W zachodniej części kraju odnotowano najwyższą temperaturę w dziejach meteorologii, ponad 40 stopni w cieniu. Dziesiątki osób trafiło do szpitali z powodu przegrzania i odwodnienia.

Prognoza 16-dniowa: Nadchodzi duże ochłodzenie

Rozpoczął się lipiec, ostatnie dni przyniosły pierwszą tych wakacji falę upałów. Jednak czy dalsze dni okażą się kontynuacją gorącej i słonecznej aury, czy wręcz przeciwnie, będzie padać, grzmieć i poważnie się ochłodzi? Sprawdźmy prognozę do 20 lipca.

thumbnail

Pracujesz w upale? Sprawdź, czego możesz zażądać

Kodeks pracy chroni nas przed pracą w upale, gdy temperatura ma negatywny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Większość Polaków nie wie o tym i nie egzekwuje od swych przełożonych, tego, co im się należy. Warto więc poznać swoje prawa.