30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Jutro o 20 stopni chłodniej. Będzie też padać i grzmiećWe wtorek 20 stopni chłodniej. Będzie też padać i grzmieć

Nie możemy się doczekać dłuższego okresu z przyjemnym ciepłem i pogodnym niebem. Niestety, tym razem będzie podobnie, bo w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin czeka nas ostre załamanie pogody. Po burzach miejscami ochłodzi się nawet o 20 stopni.

thumbnail

Czy potężna erupcja wulkanu w Chile może zmienić klimat?

W Ameryce Południowej doszło do pierwszej od 43 lat erupcji wulkanu Calbuco. Okazała się ona spektakularna. Czy chmury popiołów i gazów, które wędrują tysiące kilometrów w kierunku południowej Afryki, mogą spowodować zmiany klimatyczne na Ziemi?

Naukowcy ostrzegali na 5 miesięcy przed trzęsieniem w Nepalu

Na początku grudnia, w jednej z najpoczytniejszych nepalskich gazet, opublikowano artykuł, w którym naukowcy ostrzegli przed nadchodzącym potężnym trzęsieniem ziemi. Władze jednak zbagatelizowały problem, a skutki ich działań są dzisiaj opłakane.

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Jaka będzie pierwsza dekada maja?

26 kwietnia 2015, 11:28

Czy majówka będzie deszczowa i chłodna, a może gorąca i słoneczna? Jakiej aury powinniśmy oczekiwać w pierwszej dekadzie maja? Czy posucha zostanie wreszcie złagodzona czy też nie? Odpowiedzi znajdziecie w naszej prognozie 16-dniowej.