30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 18:16

Zima pożegna się z nami w weekend. Będzie 15 stopni

Dzisiaj, 08:37

Zima wielkimi krokami zbliża się do końca. Od początku tygodnia w różnych regionach kraju sypnęło śniegiem, ale białe krajobrazy długo się nie utrzymają. W weekend rozpocznie się spore ocieplenie, termometry pokażą 15 stopni, a niebo się rozpogodzi.

thumbnail

Łagodne zimy są winne epidemiom grypy w Polsce?

Dzisiaj, 07:08

Wokół tematu grypy w społeczeństwie narosło wiele mitów. Niektórzy sądzą, że łagodne zimy sprzyjają szerzeniu się wirusów, które doprowadzają do epidemii. Ale czy to prawda? Nasze wątpliwości rozwieje prof. Lidia Brydak, kierownik Krajowego Ośrodka ds. Grypy.

thumbnail

Szalona pogoda: Chmura niczym zwiastun apokalipsy

Najbardziej intensywne burze, zanim nadejdą i dokonają spustoszeń, wysyłają kilka istotnych sygnałów, dzięki którym jesteśmy w stanie się przed nimi uchronić. Jednym z nich jest chmura szelfowa, której widok, z zasady, ma nas przerazić.

thumbnail

Z powodu łagodnej zimy oszczędzamy miliony złotych

Dzięki łagodnej zimie Polacy zaoszczędzili miliony złotych, które będzie można przeznaczyć na cele, na które wcześniej nie było pieniędzy. Dotyczy to nie tylko władz gmin, lecz również nas samych. Na czym zaoszczędziliśmy najbardziej?