30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Gdzie są w tej chwili chmury burzowe?

Dzisiaj, 17:33

thumbnail

Solidnie popadało, ale nie wszędzie. Tam panuje posucha

Solidnie popadało w całej południowej połowie kraju, dzięki czemu ucieszyli się zarówno rolnicy, jak i alergicy i leśnicy. Miejscami suma opadów przekraczała 50 mm. Wciąż jednak są regiony, w których padało tyle, co kot napłakał i pogłębia się posucha.

thumbnail

Od weekendu fala upałów i gwałtowne burze. Na jak długo?

Rozpoczyna się kolejna fala upałów, która tym razem obejmie całą Polskę. Temperatura może sięgać nawet 34 stopni. Miejscami chwile ochłody, ale i również spustoszenia, mogą przynosić burze o dużej gwałtowności. Kiedy niebezpieczna aura się skończy?

thumbnail

Plażowicze tym razem zaatakowani przez morską mgłę

Widzieliście już filmiki z plaż na których urlopowicze atakowani byli przez potężne gradobicie i trąbę pyłową, a teraz przyszedł czas na kolejny pogodowy fenomen, który w ostatnich dniach wystraszył plażowiczów odpoczywających w Międzyzdrojach.

Pogoda na żywo: Piątek, 25.07