30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 20:00

Naukowcy w szoku. Gigantyczne lawiny zeszły w Tybecie

Dzisiaj, 11:36

W Tybecie doszło do zjawiska bez precedensu, którego naukowcy nie potrafią wyjaśnić, a które świadczy o radykalnych zmianach klimatycznych. Od lodowca Aru oderwały się dwie gigantyczne bryły lodu, które utworzyły jedną z największych lawin śnieżnych w historii.

thumbnail

Wymarzone miejsca do zamieszkania dla ciepłolubnych

Dzisiaj, 09:33

Każdy z nas ma własne upodobania względem pogody. Jedni lubią mróz, inni nie mogą żyć bez upału, a jeszcze inni preferują pośrednią temperaturę. Postanowiliśmy znaleźć miejsca idealne do zamieszkania dla tych, którzy preferują ciepło.

thumbnail

Spór o najbardziej sztormową wysepkę na świecie

Dzisiaj, 08:05

Szkocja i Wyspy Owcze od lat toczą spór o niewielką skalistą wysepkę pośród wód Atlantyku. Po co komu skała, która jest uważana za najbardziej sztormowe miejsce świata? Okazuje się, że kryją się tam bogate złoża ropy i gazu, a także obfite łowiska ryb.

thumbnail

Jaka jest szansa, że święta będą u nas śnieżne i mroźne?

Wielu z nas nie może sobie wyobrazić świąt bez śniegu i mrozu. Zimowa sceneria nadaje im bowiem wyjątkowego nastroju. Jednak czy białe święta są u nas czymś normalnym, a może należą do rzadkości? Okazuje się, że w każdym regionie Polski wygląda to inaczej.