30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Dzień skraca się błyskawicznie. Ile już go straciliśmy?

Minął miesiąc od początku astronomicznego lata i jednocześnie najdłuższego dnia w roku. Przez cały ten czas dzień systematycznie się skracał, a noc wydłużała. W niektórych regionach kraju ubyła nam godzina ze Słońcem. Gdzie dzień skraca się najwolniej?

thumbnail

W Europie już jesień. Deszcze, wichury i chłód. Co się dzieje?

Po upałach, które miejscami okazały się rekordowe, pozostały już tylko wspomnienia. Koniec lipca przynosi w Europie ulewy, wichury i chłody, które typowe są nie dla środka lata, lecz wczesnej jesieni. Miliony urlopowiczów narzekają i pytają, czy aura oszalała?

thumbnail

Tak ciepło na alpejskich szczytach jeszcze nie było

To lato zapisze się w kronikach meteorologicznych jako jedno z najgorętszych w Europie. Rekordy ciepła w ostatnich tygodniach padały nie tylko na nizinach, lecz również w wysokich górach. Historyczny "upał" nawiedził jedną z alpejskich przełęczy.

thumbnail

Tsunami w każdej chwili może zmieść karaibskie plaże

27 lipca 2015, 10:08

Władze karaibskich krajów alarmują turystów, że ich zdrowie i życie jest w zagrożeniu, ponieważ lada chwila może wybuchnąć podwodny wulkan Kick'em Jenny. Jego erupcja może wyzwolić tsunami, które zrujnuje popularne plaże nad Morzem Karaibskim.