30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Rosja straszy zimą stulecia i grozi odcięciem gazu

Kolejny rosyjski naukowiec zapowiada, że zima nie dość, że zaczęła się wyjątkowo wcześnie, to jeszcze będzie najsurowszą w tym stuleciu. Zbiega się to w czasie z groźbami władz Rosji, że w obliczu konfliktu na Ukrainie, zakręcą Europie kurek z gazem.

thumbnail

Prognoza miesięczna: Czego spodziewać się w listopadzie?

Bywało, że listopad mijał w iście zimowym wydaniu, ze śniegiem i mrozem, ale zdarzało się też bardzo przyjemne późne babie lato z pogodnym niebem i ponad 20 stopniami w cieniu. Sprawdźmy, jaki zwykle jest listopad i jaki będzie tym razem.

thumbnail

Gdzie w weekend pogoda się poprawi, a gdzie nie?

Przed nami dzień Wszystkich Świętych, w którym miliony Polaków ruszą na groby swoich bliskich. Jako, że spędzimy przynajmniej kilka godzin na świeżym powietrzu, pogoda jak zwykle odegra kluczowe znaczenie. Czy tym razem będzie dla nas łaskawa?

thumbnail

Niemal rekordowe ilości śniegu na północnej półkuli

30 października 2014, 09:50

Wyjątkowo wczesne opady śniegu w Rosji sprawiły, że październik kończy się na północnej półkuli trzecim największym zasięgiem pokrywy śnieżnej w 48-letniej historii pomiarów satelitarnych. Czy to oznacza początek bardzo surowej zimy?