30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Najbliższy deszcz spadnie dopiero w połowie września?

Przynajmniej pierwsza połowa września zapowiada się bardzo niesprawiedliwie pod względem pogody. W jednej części kraju w krótkim czasie spadnie miesięczna norma deszczu, a w innej pierwszy deszcz może nie spaść wcześniej niż za 2 tygodnie.

thumbnail

Cristobal przynosi wichury i ulewy. Dotrze do Polski?

Były tropikalny huragan dotarł nad Islandię, przynosząc gigantyczne fale sztormowe, ulewne deszcze, śnieżyce oraz huraganowe wiatry. Wcześniej jednak mocno się ociepliło, co o tej porze roku nie jest częstym zjawiskiem. Czy Cristobal sięgnie Polski?

thumbnail

W dwa dni spadnie tyle deszczu, ile zwykle przez miesiąc

1 września 2014, 10:15

Zapowiada się wyjątkowo deszczowy początek września. W niektórych regionach naszego kraju w ciągu dwóch najbliższych dni spadnie tyle deszczu, ile normalnie powinno przez cały miesiąc. Możliwe są lokalne podtopienia i utrudnienia na drogach.

thumbnail

Zaczęła się jesień. Przed nami jej cztery odmiany. Jakie?

1 września 2014, 09:43

To już definitywny koniec lata, przynajmniej tego meteorologicznego. W najbliższych tygodniach będziemy obserwować, jak nadchodzą kolejne odmiany jesieni, a są ich w sumie aż cztery. Porównajmy je i dowiedzmy się czym się od siebie różnią.