30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Szczegółowa prognoza pogody na weekend majowy

Ostatnie dni przyniosły przeszywający chłód, a miejscami także opady śniegu. Pojawiły się obawy, że taka też będzie majówka, ale na szczęście prognozy są coraz bardziej optymistyczne, co nas cieszy. Pora z naszą prognozą zaplanować sobie wypoczynek.

thumbnail

Latem lód w Arktyce może roztopić się niemal całkowicie

Morska pokrywa lodowa w Arktyce może mieć latem najmniejszy zasięg w dziejach pomiarów. Naukowcy obserwują rekordowo szybkie topnienie na dużą skalę. Brak lodu otwiera mocarstwom drogę do sięgnięcia po bogactwa tego dotąd niedostępnego regionu.

thumbnail

Prognoza miesięczna: Czego spodziewać się trzeba w maju?

27 kwietnia 2016, 09:27

Maj jest ostatnim miesiącem w pierwszym półroczu, który może przynieść akcenty zimowe, a więc zarówno mróz, jak i śnieg. Zdarzało się jednak, że maje raczyły nas pierwszymi upałami i to nawet do 33 stopni. Jak będzie w tym roku? Sprawdźmy najnowszą prognozę.

Tak zimnego końca kwietnia nie mieliśmy od ponad 10 lat

27 kwietnia 2016, 08:48

W ostatnich dniach napływało do nas zimne powietrze z dalekiej północy, które przyniosło nam nie tylko nocne przymrozki, lecz także opady deszczu ze śniegiem, śniegu, krupy śnieżnej i gradu. Czy to normalne, że koniec kwietnia jest tak zimny?