30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Bałtyk jest wyjątkowo ciepły. Rybacy skarżą się, że nie ma ryb

Mimo ostatniej dekady października, temperatura wody w Morzu Bałtyckim, u wybrzeży Polski, jest niemal tak wysoka, jak w samym środku lata. Anomalia sprawia, że rybacy nie mogą liczyć na udane połowy, a ceny ryb przez to zaczynają rosnąć.

thumbnail

Kolejny najcieplejszy miesiąc. Rok 2014 pobije rekord?

Rok 2014 zapisze się na naszej planecie wśród najcieplejszych w dziejach meteorologii. Wrzesień okazał się już piątym rekordowo ciepłym miesiącem w tym roku. W dodatku tak ciepłego lata, jak minione, nie było przynajmniej od 135 lat. Co to oznacza?

Nasz 10-letni projekt: Jedno miejsce i dzień, ale inna jesień

20 października 2014, 09:06

Niezwykły projekt. Jedno miejsce, jeden dzień, za każdym razem inna jesień. Już od 10 lat porównujemy krajobraz w jednych z wrocławskich parków w dniu 18 października. Czy w tym roku złota jesień nadeszła wcześniej czy później niż w poprzednich latach?

thumbnail

Czy wiesz z których drzew spadły te liście? Rozpoznaj je

20 października 2014, 08:50

Każde drzewo ma liście o innym kształcie. Gdy opadają na ziemię, zaczynają nam szeleścić pod nogami. Jesień to najlepszy czas, by nauczyć się je odróżniać. Dzięki naszemu poradnikowi będziecie potrafili nazwać każdy liść i przekazać tę wiedzę swoim dzieciom.