30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 08:40

miniatura

Dzisiaj przejdą najsilniejsze burze od początku tego roku

Dzisiaj, 08:17

Od kilku dni ostrzegamy, że wtorek przyniesie nam gwałtowne burze, z którymi jeszcze w tym roku nie mieliśmy do czynienia. Będą ulewy i podtopienia, spadnie grad wielkości jajek, a wiatr będzie zrywać dachy i łamać drzewa. Gdzie burze będą najsilniejsze?

Nawałnica nad Moskwą. Wiele ofiar i olbrzymie zniszczenia

Nawałnica dzisiaj wczesnym popołudniem przeszła nad stolicą Rosji. Wiatr przekraczający 100 kilometrów na godzinę łamał drzewa, zrywał dachy, uszkadzał linie energetyczne, a nawet przewrócił dźwig. Pod konarami zginęło kilkanaście osób. Szkody są bardzo duże.

miniatura

Najbardziej burzowe kraje Europy. Polska do nich należy?

Czy Polska znajduje się wśród najbardziej burzowych krajów w Europie? Jak często pojawiają się u nas burze? W których regionach kontynentu błyskawice przecinają niebo najczęściej, a gdzie najrzadziej. Odpowiedzi na te pytania zdradzi nam mapa burz.

miniatura

Nadciągają groźne burze z ulewami, gradem i wichurami

28 maja 2017, 20:00

Następnych kilkadziesiąt godzin zapowiada się niespokojnie z powodu nadciągających chmur burzowych, które przyniosą ze sobą błyskawice, ulewy, gradobicia i wichury. Temperatura pozostanie bardzo wysoka, a to oznacza, że będzie parno i duszno.