30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

Dzisiaj, 17:01

thumbnail

Nadciąga pierwszy tej jesieni orkan. Będzie mocno wiało i lało

Dzisiaj, 11:12

Coraz śmielej wkraczamy w jesień, o czym świadczą nadciągające nad Europę dawne tropikalne cyklony, które powstały nad Atlantykiem. Będą nam one w tym tygodniu przynosić pierwsze w tym sezonie wichury, ulewy, duże wahania ciśnienia i zróżnicowane temperatury.

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Czy możemy liczyć na piękne babie lato?

Jaka będzie w pogodzie końcówka września, a jaka pierwsza dekada października? Czy będzie ciepło, sucho i słonecznie, a może pochmurno, deszczowo, wietrznie i chłodno? Czy w tym roku możemy liczyć na przyjemne babie lato? Sprawdźmy prognozę długoterminową.

thumbnail

Po 2 miesiącach wróciła susza. Gdzie jest najgorzej?

Pierwszy raz od ponad 2 miesięcy Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) ogłosił zagrożenie wystąpienia suszy rolniczej na obszarze Polski. W których regionach jest najbardziej sucho, które uprawy mogą ucierpieć i którzy rolnicy mogą liczyć na pomoc?

thumbnail

Historyczny rekord ciepła na najwyższej górze Europy

Globalne ocieplenie sięga coraz wyżej aż na szczyty Alp. Na najwyższej górze w Europie temperatura w ostatnich tygodniach osiągnęła najwyższy poziom w całej historii pomiarów. To oznacza, że Alpy zmieniają swe oblicze, są coraz cieplejsze i coraz mniej śnieżne.