30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

Dzisiaj, 17:24

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Mroźno i śnieżnie czy ciepło i słonecznie?

Dzisiaj, 12:02

Za nami pierwszy powiew zimy, który jednak śnieg przyniósł tylko we wschodnich regionach naszego kraju. Czy następne dwa tygodnie będą bardziej zimowe, tym razem w całym kraju, czy też będzie dokładnie przeciwnie, wciąż jesiennie, czyli ciepło?

thumbnail

W poniedziałek porywiście powieje, znów spadnie śnieg

Dzisiaj, 09:24

W kierunku południowej Skandynawii pędzi niż imieniem Jan (Vanja), który w poniedziałek przyniesie nam kolejne załamanie pogody, a wraz z nim porywisty wiatr, sztorm na Bałtyku oraz opady deszczu i śniegu. Gdzie tym razem krajobrazy mogą się zabielić?

thumbnail

Kiedy dnia zacznie wreszcie przybywać, a nocy ubywać?

Dzisiaj, 08:02

Już tylko miesiąc dzieli nas od zjawiska, na które czekamy z utęsknieniem. Począwszy od 23 grudnia, pierwszy raz od pół roku, dzień zacznie się wydłużać, a noc skracać. Ile jeszcze do tego czasu godzin ze słońcem odbierze nam noc?

18 cm śniegu i 40 tysięcy gospodarstw domowych bez prądu

Ostatni oddech zimy, przed jej wyprowadzką do naszych wschodnich sąsiadów, okazał się dotkliwy w skutkach. Odczuli go mieszkańcy Podlasia, gdzie wieczorem i w nocy sypał mokry śnieg, powodując masowe przerwy w dostawach prądu dla tysięcy odbiorców.