30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

Relacja na żywo: Najnowsze wieści przez całą dobę

thumbnail

Dzisiaj najbardziej ponury i depresyjny dzień w tym roku

Rozpoczęła się astronomiczna zima, dzięki której miniona noc była najdłuższą w całym roku, a dzień jest najkrótszym. Od jutra nocy będzie systematycznie ubywać, a dnia przybywać. Gdzie Słońce świecić będzie najkrócej i gdzie będzie najbardziej ponuro?

thumbnail

Zima jest w tym sezonie wyjątkowo kapryśna. Dlaczego?

Pora na kolejny bilans zimy, która w jednych regionach naszego kraju zdążyła już pokazać pazurki, a w innych póki co o niej jeszcze nie słyszeliśmy. Aż trudno uwierzyć jak bardzo różni się aura tej zimy między województwami zachodnimi i wschodnimi. Zobaczcie.

thumbnail

Weszli na Śnieżkę przy huraganowym wietrze, w nocy!

Zimowe wejście na Śnieżkę, najwyższą górę Sudetów, to nie lada wyczyn. Niektórzy jeszcze bardziej utrudniają sobie życie i zdobywają szczyt nocą przy huraganowym wietrze i zawiei śnieżnej, które mogą ich kosztować życie. Zobaczcie filmiki z takich wypraw.

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Jaka pogoda do początku stycznia?

21 grudnia 2014, 12:11

Przed nami święta i szampańskie zakończenie roku. Czy pogoda spełni nasze oczekiwania? Czy przyniesie prezent tym, którzy nie mogą sobie wyobrazić świąt bez białych krajobrazów? Czy Nowy Rok powitamy w strugach deszczu? Sprawdźmy.