30 grudnia 2011, 01:32

Zdjęcia roku z Teleskopu Hubble'a

2011 rok obfitował w odkrycia nowych gwiazd, planet pozasłonecznych, galaktyk i czarnych dziur. Zebraliśmy perełki, które uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Większości z tych odległych światów nigdy nie ujrzymy na własne oczy.

To był niesamowicie ciekawy rok dla astronomów. Odkryliśmy najzimniejsze i najcieplejsze gwiazdy, nowe najbardziej odległe galaktyki, niewyobrażalnie wielkie czarne dziury i wreszcie planety bardzo podobne do Ziemi.

Jednym z okien na tajemnice Wszechświata był Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Uwiecznił dla nas obiekty o których istnieniu nic nie wiedzieliśmy.

Niektóre obrazy wydają się, jakby zostały namalowane przez artystów, a jednak są prawdziwe i mienią się kolorami, jakie widzielibyśmy gołym okiem.

Jednak obiekty te znajdują się miliony i miliardy lat świetlnych od naszej planety, a to oznacza, że jeszcze długo, a być może i nigdy, nie będzie nam dane ich zobaczyć.

Dlatego tak cenne są dla nas i dla naukowców fotografie, dzięki którym może dowiedzieć się więcej o odległych nam światach. Oto kolekcja najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a, wykonanych w mijającym roku.

Dane: Kosmiczny Teleskop Hubble'a / NASA.

thumbnail

1 września będzie najcieplejszym dniem w historii pomiarów?

Dzisiaj, 08:03

Tak ciepłego końca wakacji nie mieliśmy od 23 lat. Jednak pierwszy dzień roku szkolnego może pobić wszelkie rekordy. Temperatura w cieniu może sięgnąć 36 stopni, a tym samym ustanowić nowy rekord temperatury dla września. Gdzie upał będzie największy?

thumbnail

Pogoda na żywo: Gdzie znajdują się teraz burze?

Dzisiaj, 07:09

thumbnail

Uważajcie na bylicę, bo może powodować swędzącą wysypkę

Dzisiaj, 06:25

Jesień zbliża się wielkimi krokami. Liście zmieniają kolor, miejscami już zaczęły opadać. Tymczasem alergicy wciąż nie mogą oddychać spokojnie. Wszystko dlatego, że mocno pyli bylica, na której alergeny uczulonych jest tysiące Polaków. Jak i gdzie jej unikać?

thumbnail

Prognoza 16-dniowa: Jaka będzie pierwsza połowa września?

Wakacje zbliżają się do końca. Jednak czy początek września przyniesie nam ochłodzenie i wybawienie od wysokich temperatur? A może wręcz przeciwnie, czeka nas kontynuacja upalnego i suchego lata? Sprawdźmy prognozę na całą pierwszą połowę września.

thumbnail

Latem pada coraz mniej, a zimą coraz więcej. Dlaczego?

Niewątpliwie klimat zmienia się, zawsze tak było i zawsze tak będzie. Problem w tym, że jego zmiany czasem idą w niekorzystnym kierunku. Porównaliśmy, co zmieniło się w polskim klimacie w dwóch okresach bazowych. Wynikają z tego bardzo ciekawe trendy.