Najmroźniej na Syberii od 8 lat

07-01-2011, 09:00

Najmroźniej na Syberii od 8 lat

Zobacz więcej w kategorii: Skrajności temperatury

Rosyjską Syberię nawiedziła największa fala mrozów tej zimy. Temperatura przekroczyła minus 60 stopni. Masy lodowatego powietrza spłynęły także nad Mongolię, Kazachstan i Chiny.

Chociaż wydawało się, że zimniej już być nie może i temperatura nie będzie w stanie przekroczyć minus 60 stopni, to jednak rzeczywistość zrewidowała te zamysły. Wczoraj nad ranem w najzimniejszej części Rosji, a więc w Jakucji, temperatura spadła do minus 61,2 stopnia.

Biegunem zimna była miejscowość Ojmiakon. Tak niskiej temperatury w tej osadzie oraz w całej Rosji nie notowano od 15 stycznia 2003 roku, kiedy termometr wskazał minus 61,4 stopnia.

Przez ostatnich 8 lat temperatura jak zaczarowana nie potrafiła przekroczyć pułapu minus 60 stopni, ale wczoraj się odważyła. Nawet w pełni dość krótkiego dnia nie było więcej niż minus 55 stopni.

Im mroźniej jest w Rosji, tym niższe temperatury notuje się też w krajach sąsiednich. Na stepach Mongolii w ostatnich dniach notowano nawet 45 stopni mrozu. To oznacza, że temperatura jest przynajmniej o 5 stopni niższa od tych zwykle notowanych w najmroźniejszych dniach zimy i nawet o ponad 10 stopni niższa od średniej dla tego okresu.

Bardzo podobne mrozy ściskają także miejscowości położone w Kazachstanie. W najzimniejszych regionach temperatura spada do minus 46 stopni. W samej stolicy, Astanie, notuje się 30-stopniowy mróz. W ciągu dnia ociepla się o zaledwie 5 stopni.

Od północy fala mrozów wgryza się także na terytorium Chin. Temperatura obniżyła się do minus 44 stopni. To najniższe wartości, jakie mogą się pojawić zimą, a trzeba podkreślić, że aż tak mroźno nie jest każdej zimy.

Mieszkańcy mają same problemy, ponieważ muszą jeszcze cieplej się ubierać, bez przerwy dokładać do kotła i ulegają odmrożeniom. Najtrudniej jest zwierzętom hodowlanym, które mogą nie przetrwać tak niskich temperatur. www.twojapogoda.pl

autopromocja

Pozostałe wiadomości

thumbnail

Gdzie w Wielkanoc spadnie deszcz i może zagrzmieć?

Wczoraj, 08:30

Pogoda w tegoroczną Wielkanoc powinna dopisać, zamiast mrozu i śniegu, jak przed rokiem, będziemy mieć ponad 20 stopni w cieniu. Pojawią się jednak zjawiska, które mogą nam popsuć rodzinny spacer. Jakie?

thumbnail

Jak to możliwe, że człowiek wpływa na obfitość deszczu?

Wczoraj, 07:40

Na łamach pisma "Nature" opublikowano jedne z pierwszych badań, które tak szczegółowo opisują wpływ zmian klimatycznych na ekstremalne zjawiska pogodowe, powodujące straty materialne i śmierć wielu ludzi.

thumbnail

Potężne trzęsienie ziemi w Meksyku

18 kwietnia 2014, 17:29

Meksyk nawiedził w ostatnich godzinach jeden z najsilniejszych wstrząsów ziemi od początku tego wieku. Mieszkańcy, którzy przygotowują się do świąt, wpadli w panikę. Zakołysały się wieżowce w Mexico City.

thumbnail

Coraz groźniejsze przymrozki. Mogą spowodować klęskę

18 kwietnia 2014, 09:10

Ostatnie noce i poranki przyniosły w całym kraju przymrozki. Miejscami przy gruncie temperatura potrafiła spaść nawet do minus 8 stopni. Kiedy mróz ustąpi i czy będzie groźny dla upraw w następnych tygodniach?

thumbnail

Na Mount Everest zeszła najbardziej zabójcza lawina

18 kwietnia 2014, 08:44

Na stokach Mount Everestu zeszła dzisiaj najtragiczniejsza lawina w historii. Porwała ze sobą 16 osób. Matka wszystkich gór przeżywa doroczny najazd turystów. Jeden z nich wkrótce skoczy ze szczytu.

Komentarze

Dodaj komentarz

Michal | 2011-01-08, 10:07

Syberia

Nie zazdroszcze ludziom tam mieszkajacym ja sie dziwie ze mieszkaja ludzie na takich terenach jak tak mozna zyc.

Piotr | 2011-01-07, 20:47

-61 stopni

Ciekawe jakie to uczucie...

rtu | 2011-01-07, 22:10

Odp: -61 stopni

beznadziejne na pewno

Adam T | 2011-01-07, 22:23

Odp: -61 stopni

Jedz na Syberie to poczujesz ,jak powieki przymarzają ci do gałek ocznych !!!

Marcin Dudek | 2011-01-09, 21:29

Odp: -61 stopni

dają rade wytrzymać gdyz jest przy tym dość sucho - a skrajne temp. przy suchym powietrzu są do przetrwania - dlatego między innymi na Saharze da rade wytrzymać +45C - +50C a w Amazonii +30C jest ledwo wytrzymalne dla białego człowieka przy olbrzymiej wilgotności względnej < prężność pary wodnej nad roztworem, przy max. nie paruje >

Grzegorz Kruk | 2011-01-07, 19:51

Syberia

Pomyślcie. Niektórzy uważają , że nie będzie już rekordowych mrozów w Polsce. Skoro temperatura na Syberii przekroczyła minus 60 stopni, to dzisiaj w razie adwekcji powietrza kontynentalnego z Syberii, temperatury osiągnęłyby w Polsce bez większego problemu pułap minus 35 i więcej stopni. Nadal obstawiam, że takie masy powietrza pojawią się w styczniu za sprawą wyżów znad Rosji, które na stan dzisiejszy znajdują się na pograniczu Europy i Azji (regiony Uralu).

Damian Dąbrowski | 2011-01-07, 23:35

Odp: Syberia

Co roku tam są takie mrozy i co roku jest ten sam mroźny wyż nad Azją (Rosją). Pytanie, czy sięgnie on w tym roku aż do Polski? Bo ostatnimi laty zdarzało mu się to rzadko (raz na kilka lat). Na pewno nie stanie się to do końca nie tylko pierwszej połowy stycznia, ale i drugiej dekady.

Grzegorz Kruk | 2011-01-08, 11:37

Odp: Syberia

Damian. masz rację, że ostatnimi czasami masy powietrza znad Syberii pojawiają się w naszym kraju raz na kilka lat. Generalnie, jak słusznie zauważył Autor artykuł, masy powietrza "syberyjskiego" szaleją w Północnych Chinach,, Mongolii i azjatyckich republikach postsowieckich, ale nie oznacza to, że znajdujemy się w komfortowej sytuacji. Jesteś geografem i meteorologiem w jednej osobie, i doskonale wiesz o tym, że silne wyże stacjonarne znad Syberii należą do najpotężniejszych ośrodków wyżowych na naszej planecie. Pamiętam, jak swego czasu redaktor Zubilewicz porównał takie wyże do "ściany betonu", o które rozbijają się niże.

Grzegorz Kruk | 2011-01-08, 12:06

Odp: Syberia

Damian. masz rację, że ostatnimi czasami masy powietrza znad Syberii pojawiają się w naszym kraju raz na kilka lat. Generalnie, jak słusznie zauważył Autor artykuł, masy powietrza "syberyjskiego" szaleją w Północnych Chinach,, Mongolii i azjatyckich republikach postsowieckich, ale nie oznacza to, że znajdujemy się w komfortowej sytuacji. Jesteś geografem i meteorologiem w jednej osobie, i doskonale wiesz o tym, że silne wyże stacjonarne znad Syberii należą do najpotężniejszych ośrodków wyżowych na naszej planecie. Pamiętam, jak swego czasu redaktor Zubilewicz porównał takie wyże do "ściany betonu", o które rozbijają się niże.

Kamil | 2011-01-07, 19:24

Syberia

No cóż, jak widać na Syberii co jakiś czas zdarzają się spadki temperatury poniżej -60°C, pamietam artykuł, w którym pisało, że tej zimy nie będzie już zimniej od grudniowego -59°C, ale ja jednak tak coś czułem, że to jeszcze nie mógł być koniec wielkich mrozów tej zimy w Jakucji, w końcu to styczeń jest najzimniejszym miesiącem na Syberii...

marcin wacnik | 2011-01-07, 19:07

Ojmiakon

Prowadzę szczegółowe obserwacje temperatury na Ziemi od ponad 5 lat i zastanawiałem się czy ta magiczna granica -60 stopni zostanie złamana. Prawie każdej ostatniej zimy temperatura w Ojmjakonie spadała do -60 C. No i proszę wreszcie mamy -61. Jeszcze słówko na temat CO2. Im więcej tego gazu w powietrzu tym lepsze plony. CO2 jest pożywieniem dla roślin. Jest to niezaprzeczalny fakt z którego wielu się śmieje ale tak naprawdę nie można temu zaprzeczyć (z artykułu na stronach" Watts Up With That")

alewis21 | 2011-01-07, 17:40

To jest zima :D

I to jest fantastyczny Mrozio! :D Choć mi by starczyło -13 w ciągu dnia i -25 w nocy przez całą zimę. Oczywiście przy wyżu rosyjskim z ładną słoneczną pogodą. Niestety dostajemy teraz atlantycki szit :(

drt | 2011-01-07, 22:12

Odp: To jest zima :D

raczej atlantyckie ciepło i normalność ;)

CARMEN | 2011-01-07, 16:01

nadciaga epoka lodowcowa

nadciaga epoka lodowcowa,jesli ludzkosc zmniejszy emisje CO2 to niemal cala planeta pokryje sie lodowcami,spalajmy wiecej wegla ropy i gazu

Piotr Ślaski | 2011-01-07, 15:54

Syberia...

Tu są dopiero ekstremalne warunki!

janek | 2011-01-07, 13:26

rosyjską syberię?

A jest jeszcze jakaś inna? Naprawdę uważacie, że czytelnicy nie wiedzą gdzie jest Syberia?

marcin wacnik | 2011-01-07, 12:31

La Nina

Podobnie było podczas poprzedniej La Niny. Ostre mrozy ogólnie w środkowej Azji