FacebookTwitterYouTubeIstagramRSS

Polski wynalazek uchroni samoloty przed uderzeniami piorunów

Każdy samolot rejsowy przynajmniej raz na rok jest uderzany przez piorun. Wynikłe z tego szkody są niezwykle kosztowne dla linii lotniczych, dlatego polscy naukowcy opracowują specjalny polimer, który ma to zmienić.

Fot. YouTube.
Fot. YouTube.

Samoloty codziennie wlatują w chmury burzowe, których wierzchołki sięgają nawet wysokości kilkunastu kilometrów. Choć piloci starają się je omijać, to jednak w strefie międzyzwrotnikowej, gdzie burze są codziennością, nie zawsze jest to możliwe.

Dlatego też bardzo często zdarza się, że błyskawice uderzają w kadłub samolotów. Jako że samolot stanowi klatkę Faradaya, i cała energia spływa po poszyciu, nie przenikając do wnętrza maszyny, nie stanowi zagrożenia dla pasażerów.

Jednak po każdym takim uderzeniu pioruna, pilot zgłasza to do kontroli naziemnej, po bezpiecznym wylądowaniu, samolot musi przejść szczegółowy przegląd. Na kadłubie pojawiają się niewielkie uszkodzenia, których usuwanie jest dla linii lotniczych niezwykle kosztowne.

Nic więc dziwnego, że naukowcy pracują nad wynalazkami, które mają skutki działalności piorunów ograniczyć do minimum. Wśród nich znajdują się badacze z Politechniki Śląskiej, którzy wraz z naukowcami z Warszawy i portugalskiego Porto prowadzą badania nad specjalnym polimerem, którym pokrywane będzie poszycie samolotów.

Fot. Pxhere.

Najpierw badacze przeprowadzili wielokrotne próby z użyciem sztucznych piorunów. Teraz pracują nad sposobem połączenia kompozytów, z których stworzone jest poszycie samolotu, z wynalezionym polimerem.

Ma lepsze przewodzenie, rozprasza uderzenie pioruna, szkody są mniejsze - wylicza zalety dr Andrzej Katunin z Politechniki Śląskiej.

Nie jest to proste, bo polimer musi być lekki, aby nie obciążać samolotu. Ich będzie trzy razy lżejszy od stosowanych obecnie. To będzie naprawdę duży postęp.

Jeżeli uda się połączyć ten kompozyt, z którego jest robiony samolot, z kompozytem stworzonym przez naszych naukowców, to jest to duża szansa, bo każdy kilogram mniej to więcej paliwa, to większy zasięg - stwierdził ekspert lotniczy Cezary Orzech.

Polacy muszą się spieszyć, bo po piętach depczą im naukowcy ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. Oni także opracowują nowoczesne metody ochrony samolotów przez piorunami. Tymczasem opracowany przez polskich badaczy polimer musi jeszcze przejść wiele testów, które mogą potrwać nawet kilka lat.

Źródło: TwojaPogoda.pl / Polsat News.

prognoza polsat news