Jak Morze Bałtyckie wpływa na pogodę?

09-08-2011, 11:09

Jak Morze Bałtyckie wpływa na pogodę?

Zobacz więcej w kategorii: Pogoda Waszymi oczami

Morze Bałtyckie wpływa na pogodę w popularnych o tej porze roku kurortach plażowych. W zależności od tego czy wieje od morza czy ku morzu, zmianom ulega temperatura, wilgotność i zachmurzenie.

Niedawno wróciłem z wczasów nad morzem w województwie zachodniopomorskim.

Przez kilkanaście dni miałem przyjemność obserwować wpływ morza na poszczególne elementy pogody/klimatu, przede wszystkim na temperaturę, zachmurzenie i wilgotność względną powietrza.

W pierwszej części pobytu przy ciągłym i dość silnym wietrze od morza temperatura wynosiła około 18/19 ºC. Występowały przelotne opady, ale były też dni słoneczne.

Jednak temperatura była cały czas taka sama i to przez całą dobę. Amplituda dobowa wynosiła zatem zero stopni.  Dokładnie tyle samo wynosiła temperatura wody.

Powietrze przyjmowało temperaturę od podłoża, znad którego napływało, czyli w tym przypadku od morza. Swoich pomiarów dokonywałem termometrem elektronicznym z dokładnością do 0,1 ºC.

Prognozy synoptyków z IMGW mówiły jednak zawsze o wyraźnej amplitudzie dobowej, zapowiadając dla wybrzeża nocą ok. 15 ºC, a w ciągu dnia ok. 22 ºC. Oczywiście nic takiego nie miało miejsca.

Przy wyraźnej, trwałej i silnej cyrkulacji od morza temperatura powietrza w strefie wybrzeża o szerokości do kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu kilometrów praktycznie w ogóle się nie zmienia w ciągu doby, ponieważ w tym rytmie nie zmienia się też temperatura morza, od którego nagrzewa bądź ochładza się powietrze.

Morze zmienia swoją temperaturę w zasadzie tylko w rytmie rocznym, a nie dobowym. Wynika to z dużej pojemności cieplnej/ciepła właściwego, jakie posiada woda.

Morze nie potrafi szybko nagrzać się w ciągu dnia, a następnie szybko ochłodzić nocą. Bałtyk ogrzewa się stopniowo osiągając swoje maksimum z reguły w sierpniu, a następnie wolno ochładza osiągając minimum najczęściej w lutym.

Zupełnie co innego ląd, którego temperatura, oprócz wahań rocznych, wykazuje także wyraźne wahania dobowe. Dlatego też gdy pewnej nocy temperatura powietrza spadła nagle do 14 stopni wiedziałem, że zmieniła się cyrkulacja z morskiej na lądową, dokładnie południowo-wschodnią.

Łatwo w tym  momencie było przewidzieć, że przy cyrkulacji od lądu w dzień temperatura powietrza wyraźnie wzrośnie, wskutek operacji słonecznej, która nagrzewa podłoże (ląd), a następnie od niego powietrze. Tak też się stało. Temperatura maksymalna przez kilka dni sięgała 26/27 ºC.

Nawet lokalna chłodna bryza morska nie była w stanie „przebić” się przez dość mocną cyrkulację od strony lądu. Temperatura minimalna przy cyrkulacji lądowej spadała zaś nad ranem do ok. 14 ºC. Tak więc amplituda dobowa wynosiła nawet kilkanaście stopni.

Warto dodać, że po kilku słonecznych dniach temperatura morza w strefie brzegowej wzrosła do szaleńczych, jak na Bałtyk, 20/21 stopni.

Innym składnikiem pogody jest wilgotność względna powietrza. Podczas cyrkulacji od lądu obserwowałem wyraźny jej spadek, a wzrost podczas cyrkulacji od morza. Ta zależność jest oczywista i chyba nie wymaga wyjaśnień.

Ciekawą obserwacją był też rozkład zachmurzenia. Przez kilka dni podczas wyżowej aury widać było wyraźną różnicę, wręcz ostrą granicę, między zachmurzeniem nad morzem, a zachmurzeniem nad lądem.

Podczas gdy nad wodą utrzymywało się najwyżej małe zachmurzenie, nad lądem obserwowałem w ciągu dnia szybki rozwój chmur kłębiastych. Wynikało to znowu z innych właściwości fizycznych, przede wszystkim z różnic w nagrzewaniu się lądu i wody.

Nad chłodną wodą dominowały zstępujące prądy powietrza, stąd zachmurzenie nie występowało wcale lub było małe, zaś nad szybko nagrzewającym się od słońca lądem następował, wskutek konwekcji (ruchów wstępujących), szybki rozwój chmur cumulus.

Taką wyraźną granicę między zachmurzeniem nad wodami Bałtyku, a nad lądem można często obserwować na zdjęciach satelitarnych.

Jak widać Morze Bałtyckie może wyraźnie wpływać na poszczególne parametry meteorologiczne w strefie wybrzeża, przede wszystkim na temperaturę powietrza.

Autor: Damian Dąbrowski

Chcesz się podzielić swoim zdaniem na temat pogody? Napisz do nas: redakcja@twojapogoda.pl

zobacz więcej

Wiadomości

Złowieszcze chmury, które nas straszą

Złowieszcze chmury, które nas straszą

16-05-2012, 13:18

Niektóre chmury wyglądają jak baranki, urozmaicając tym samym krajobrazy. Są jednak obłoki, które potrafią nas wystraszyć. Właśnie takie zjawisko uwiecznił fotograf z amerykańskiego stanu Minnesota.
więcej
Zobacz, jak piorun uderza w samolot

Zobacz, jak piorun uderza w samolot

16-05-2012, 10:13

Pioruny uderzają w samoloty średnio raz na tysiąc godzin. Co się wtedy dzieje na pokładzie? Czy zawsze dochodzi do katastrofy lotniczej? Wyjaśnimy to na przykładzie zdarzenia, które miało miejsce w marcu nad Teksasem.
więcej
Na wschodzie leje, kiedy przestanie?

Na wschodzie leje, kiedy przestanie?

16-05-2012, 07:06

W większości regionów wschodniej Polski od wczorajszego popołudnia występują opady deszczu o charakterze ciągłym. Wśród najbardziej mokrych miast znajduje się Warszawa. Opady ustaną dopiero jutro.
więcej
Złamano kod dotyczący deszczu

Złamano kod dotyczący deszczu

16-05-2012, 04:33

Wszystko wokół nas jest zbiorem akcji i reakcji, które można określić odpowiednim wzorem matematycznym. Na tej właśnie podstawie naukowcom udało się złamać jeden z kodów natury, a mianowicie poznać wzór na deszcz.
więcej
Oto jak człowiek zazielenia pustynie

Oto jak człowiek zazielenia pustynie

15-05-2012, 13:16

Czy największe pustynie świata są skazane na wieczne opuszczenie? Nie, ponieważ technika idzie do przodu, więc pola uprawne możemy założyć dosłownie wszędzie, nawet tam, gdzie miesiącami nie pada deszcz.
więcej

Komentarze

Dodaj komentarz

wiatr | 2011-08-24, 16:57

prawda

mieszkam nad morzem, do plazy mam 20 minut piechotą i bardzo odczuwalny jest wpływ Bałtyku. Przy bryzie temperatura raczej jest stała i zależna od temp. wody. Z zachmurzeniem też, często pare km w głąb lądu tworzą sie chmury kłębiaste a nad morzem pogodne niebo. Jednak zimą morze często sie przyczynia do tworzenia sie chmur klebiastych, np podczas spływu bardzo zimnego powietrza z północy nad cieplejsze wody Bałtyku.

Damian Dąbrowski | 2011-08-31, 14:49

Odp: prawda

Zgadza się. Zimą, gdy morze jest cieplejsze od lądu, przyczynia się do powstawania chmur konwekcyjnych w zimnym powietrzu arktycznym płynącym z północy. Dlatego też wybrzeze i Pomorze są czasem nawiedzane przez spore śnieżyce.

Marcin Dudek | 2011-11-20, 08:58

Odp: prawda

Damian - słynny efekt jeziora - dokładnie. Macie rację, ale nad Bałtykiem nie występujący często i obficie - nie wiem czemu, ale chyba dlatego że rzadko mamy napływ mocnego mrozu z pn. / pn-wsch. Najlepiej udokumentowany Lake Effect i najczęsciej występujący to oczywiście Wielkie jeziora na granicy USA/Kanady i słynna miejscowość Oswego na jeziorem Ontario- rekord to kilka metrów śniegu i ciągły chyba 2 tygodniowy opad. Poczytajcie sobie na necie i poszukajcie filmików. EXTRA zjawisko.

maro | 2011-08-14, 10:14

Do Autora

Pisze Pan o tym, że Bałtyk ma wpływ na klimat. Uważam, że Bałtyk decyduje o klimacie w strefie przybrzeżnej (kilkanaście, kilkadziesiąt km w głąb lądu), bo na klimat ogólnopolski to Bałtyk ma raczej wpływ minimalny. Gdyby Bałtyk był cieplejszym morzem, to odczulibysmy jego łagodzący wpływ w całej Polsce.

Damian Dąbrowski | 2011-08-15, 23:04

Odp: Do Autora

Zgadza się. Bałtyk oddziaływuje w stosunkowo wąskiej strefie przybrzeżnej o szerokości do kilkudziesięciku kilometrów - oczywiście przy odpowiedniej cyrkulacji. Dla porównania Atlantyk z racji swoich rozmiarów oddziaływuje nawet na kilka tysięcy kilometrów.

erwin32 | 2011-08-12, 20:49

bałtyk

Zgadzam się,mieszkam kilka kilometrów od morza i często jestem nad morzem.Ale jesli chodzi o temp. wody w bałtyku to często zdarza się że, temp. wody zmienia się zależnie od wiatru prądy które występują zmieniają temp. o kilka stopni . Jednego dnia jest 20'C , a drugiego 16'C

Damian Dąbrowski | 2011-08-12, 23:21

Odp: bałtyk

Tak, to prawda. W wyniku silnego wiatru, a tym samym większego stanu morza (falowania) następuje "wymieszanie" wody i do brzegu może dotrzeć chłodniejsza woda z otwartego morza - wtedy temp. wody przy brzegu może spaść do ok. 16 stopni.

gabi | 2011-08-11, 10:41

ciekawe

spostrzeżenia i wnioski a gdzie pan konkretnie był?

Damian Dąbrowski | 2011-08-12, 13:50

Odp: ciekawe

Kwatery w Mrzeżynie, ale przy okazji odwiedziłem Kołobrzeg, Dźwirzyno, Trzęsacz, Gryfice itp.